Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Ny bok: SVT bör samarbeta med reklamkanalerna

Publicerad: 19 mars 2012, 08:10

Foto: Pressbild.

Inte för smalt, inte för Brett. Så heter en ny bok där man har har kartlagt mönster som kan komma att prägla de kommande årens syn på hur public-service-mediernas roll bör se ut i det svenska samhället.


Ämnen i artikeln:

SVT

Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitet i  Sundsvall och Marie Grusell, fil dr i medie- och kommunikationsvetenskap  vid Göteborgs universitet, är författare till boken.

På DN Debatt  konstaterar duon att goda nyheter duggar tätt för SVT dessa dagar.  Sveriges Radio ligger i topp när det gäller Medieakademins  Förtroendebarometer och på andra plats när svenskarnas förtroende för  samhälleliga institutioner rankas.

Lars Nord och Marie Grusell  konstaterar också att Melodifestivalens final hade drygt 4 miljoner  tittare och att Sveriges Radio skördat stora framgångar på Radiogalan.

Enligt dessa är det en imponerande utveckling. Inte minst med tanke på alla plattformar som finns att tillgå i ett nytt medielandskap.

Duon  konstaterar samtidigt att debatten om public service roll mest verkar  handla om vad som ska finnas på public-service-bolagens webbplatser samt  vilka nya tjänster som kan lanseras utan att det uppfattas som  otillbörlig marknadsstörning.

Här menar Lars Nord och Marie  Grusell att debatten återspeglar en gammal diskussion och att denna  ställs mer på sin spets i och med de nya digitala plattformerna.

Duon  anser att den grundläggande förändring vi nu står inför knappast är  renodlat mediepolitisk, utan snarare "medieteknologiskt betingad".

Här  menar man att public-service-bolagen inte har något monopol på att  förse medborgarna med ett berikande innehåll, utan detta kan lika gärna  kan ske samarbete med andra aktörer.

Lars Nord och Marie Grusell vill  slå ett slag för en vidare utveckling där gränsen mellan  allmänfinansierade och kommersiella medier inte behöver vara lika skarp  som idag.

Här kan man exempelvis pröva nya samarbetsformer för att  stärka journalistikens kvalitet.

Lars Nord och Marie Grusell menar  man att den digitala medievärlden ger bättre möjligheter än någonsin  att erbjuda ett sådant utbud, men en sådan utveckling hämmas av om synen  på enskilda medieformers överlägsenhet får: "fortsätta att slå rot."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.