Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Ny reklammiss av Microsoft

Publicerad: 28 oktober 2009, 14:03

Microsoft har gjort det igen. Vid amerikanska lanseringen av Windows 7 skulle it-jätten sponsra ett tv-program med Family Guy-skaparen Seth MacFarlane. Men när Microsoft insåg att man skull sponsra skämt om förintelsen och kvinnors hygien hoppade man av.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Microsoft tycks ha en förmågatt gång på gång trampa snett i sin reklam och marknadsföring. Företaget fick sågades för det  hopplöst pinsamma lanseringspartyt. Microsoft har också en historia av trista eller svårbegripliga reklamfilmer.

Samtidigt drar konkurrenten Apple enkla växlar på Microsofts klantighet. Men lanseringen av nya operativsystemet Windows 7 har en fördel, det är bättre än föregångaren Vista och anses snart vara ikapp Apples OS X.

De senaste reklamfilmerna, gjorda av Crispin Porter + Bogusky, har även fungerat . Se filmen nedan.

Microsoft drar sig ur samarbetet med Almost Live Comedy Show.

För att ge lanseringen av Windows 7 extra tryck i USA satsade Microsoft på branded content. Men det var inget datorprogram i tv som man gick in och sponsrade utan en specialskriven sketchshow "Almost Live Comedy Show" av Seth MacFarlane som skapat den animerade serien Family Guy. Programmet är planerat till den 8 november på Fox Channel och Windows 7 är integrerat i showen som ska vara reklamfri.

Men för två veckor sedan såg två chefer på Microsoft en tidig version av programmet. Vad de fick se var typiska MacFarlane-skämt om döva, förintelsen och incest. Det var för mycket för Microsoft.
– Vi valde att samarbeta med Seth och Alex (Alex Borstein är kollega till MacFarlane) utifrån deras publik och kreativa humor i Family Guy. Men efter att ha sett en tidig version av programmet var det klart att innehållet inte passade med Windows varumärke, säger en taleskvinna för Microsoft till Variety.

På amerikanska reklam- och tv-bloggar av den stora frågan i går: hur kan Microsoft ha missat att MacFarlanes skämt handlar om incest och förintelsen?

Nu har Microsoft hoppat av men Fox planerar att sända programmet med ny sponsor den 8 november. Om man ska klippa bort alla Windows 7-delar i programmet är oklart.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.