Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Ny streamingtjänst lanseras i Sverige – med realityserier

Publicerad: 28 Februari 2018, 14:38

"Keeping up with the Kardashians" är en av serierna i utbudet.

Streamingtjänsten Hayu – från NBC Universal – kommer till den nordiska marknaden. För 49 kronor i månaden får tittarna tillgång till 150 realityserier, till exempel "Keeping up with the Kardashians" och "Real housewives".


Den amerikanska underhållnings- och mediekoncernen NBC Universals streamingtjänst Hayu etablerades 2016 i Storbritannien, Australien och Irland. Förra året lanserades den i Norge. Nu har turen kommit till den nordiska marknaden. Dagens Media har intervjuat Hendrik McDermott, chef för branded on demand på NBCU.

– Det här är nästa fas i vår expansion. Sverige är en bra tv-marknad, så vi ser väldigt mycket fram emot vad vi kan åstadkomma här, säger han och påpekar att Hayu ska betraktas som ett komplement till tjänster som Netflix, HBO, C More och Viaplay.

Att tjänsten lanseras i Norden beror på det engelska språkets starka utbredning i regionen – serierna saknar nämligen i dagsläget undertexter eftersom de kommer ut vid samma tidpunkt som i USA.

NBCU har nyligen arrangerat ett marknadsföringsevent i Sverige för att sprida kännedom om Hayu, tillsammans med infuencers som Daniel Paris och Ellen Bergström. En stor andel av annonseringen sker i övrigt med klipp från realityserierna i sociala medier.

Målgruppen är framför allt kvinnor mellan 18–34 år. NBCU är förtegna om statistik över prenumeranter.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.