Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Nya Big Brother slår sökrekord

Publicerad: 16 December 2010, 09:32

Big Brother har premiär i mitten av februari. TV11 söker 15 deltagare. Vid nyår går ansökningstiden ut. Men redan nu står det klart att TV11 slår Kanal 5:s sökrekord från sista säsongen av Big Brother.


Ämnen i artikeln:

Big BrotherTV11

Anton Glanzelius. Foto: Resumé.

3 500 personer sökte till Kanal 5:s sista Big Brother-säsong 2006. Och med det slog man rekord.
TV4-gruppens nya kanal TV11 söker 15 deltagare. Allt tyder allt på att man passerar Kanal 5:s sökrekord med råge:
– Ansökningstiden går ut vid årsskiftet. Men jag kan redan nu slå vad om att vi kommer att slå rekord, säger Anton Glanzelius, programchef på TV11 och TV4 plus.

Det är inte bara på den punkten man siktar på att överträffa Kanal 5. Samma gäller produktionsapparaten kring programmet:

– Visserligen finns ett Big Brother-hus i Dubai, men vi bygger ett helt nytt hus. Jag kan inte gå in på vad produktionen kostar, men så mycket kan jag säga att det blir en betydligt större produktionsapparat än vad Kanal 5 hade, säger Anton Glanzelius.

Enligt uppgift kostade Big Brother Kanal 5 uppemot 50 miljoner kronor per säsong.
Hur själva finansieringen går till vill inte Anton Glanzelius gå in på, men enligt uppgift till Resume.se har TV11 ordnat flera olika barter-upplägg, det vill säga man byter tjänster. Uppgifter gör exempelvis gällande att produktionsbolaget Endemol ska få del av TV11:s reklamintäkter:

– Jag kan säga är att det är en dyr produktion. Men man måste tänka på att det här blir TV11:s Champions League-final. Fast med den skillnaden att den pågår varje dag i veckor, säger Anton Glanzelius.

Programledarfrågan är inte 100 procent spikad. Den kommer inte heller att vara löst innan jul. TV11 tittar både på en ensam programledare alternativt en kombination av profiler:

– Vi söker en person som kombinerar en stark personlighet med en förmåga att förstå hur det känns att vara inlåst. Det är jättekul att förra Big Brother-deltagaren Carolina Gynning har anmält sitt intresse. Vi har också fått andra starka profiler som har hört av sig till oss, säger Anton Glanzelius.

Han räknar kallt med att TV11:s version av programmet når ännu större framgångar på webben än Kanal 5. Inte minst för att utvecklingen av bredband och mobilitet har gått starkt framåt senaste åren:
– Allt som sker i huset läggs ut på nätet. Så det blir inte tal om någon censur . Sedan väljer vi att naturliga skäl de bästa episoderna till tv-programmet, säger Anton Glanzelius.

TV11 har möjlighet att nå 75 procent av de svenska hushållen. Målet med just Big Brother är att skapa ett program som väcker starka reaktioner:

– Vår version av Big Brother ska bli ett program som man känner att man måste titta på vare sig man gillar det eller ej, säger Anton Glanzelius.

Endemot äger Big Brother-formatet och har också nyligen etablerat sig i Sverige. Därmed var TV11 bakbundna att välja just Endemol som lokal producent:

– Det har blivit mindre valmöjligheter i takt med att fler utländska produktionsbolag etablerat sig på den svenska marknaden. Men Endemols vd här, Michael Porseryd, är en supererfaren person. Detsamma gäller producenten Robert Jönsson, säger Anton Glanzelius.

Förutom Big Brother satsar TV11 hårt på att erbjuda fler toppfilmer och serier än vad tittarna har fått hos TV400, som upphör:

- Det råder en stämning i TV4-huset som andas lust och förväntan kring TV11, säger Anton Glanzelius.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Big BrotherTV11

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.