TV
Nya realitysatsningar ska fånga unga män
Publicerad: 6 december 2011, 09:14
Ny amerikanska tv-trenden: reality riktad till unga män.
Det fungerar så länge det inte handlar om relationer.
BA
Billy Andersson
Reality är knappast någon bristvara på amerikansk tv. Men huvuddelen av programmen riktas mot kvinnor.
Nu vill tv-kanalerna än en gång försöka att tävla mot sport och tv-spel om att fånga de unga männen.
Senaste i rqaden är USA Network som presenterat ett batteri med nya realitys, bland en ännu hemlig som ska leda av den pensionerade fotbollsstjärnan Kurt Warner .
I veckan är det premiär för History Channels Off the Grid: Million Dollar Man Hunt där tävlingsdeltagarna försöker att fly undan all elektronisk övervakning. TNT har en liknande realityidé med The Great Escape där man ska fly från platser som är svåra att fly från, som öknar och avlägsna öar. Kanalen Spike TV har sedan tidigare satsat mycket på reality men i år fördubblar man utbudet.
– Vi ar definitivt testat och visat att det fungerar. De är relativt billiga och är lätta att
snabbt få ut i sändning, säger Spikes chef Kevin Kay till Adage.
Discovery Communications har lagt ned dokumentärkanalen HD Theater och ersatt den med Velocity – en kanal riktad mot rika bilintresserade män. Strategin är mycket motorinriktad reality och korta program eftersom många män har svårt för att titta på tv längre än 15 minuter.
En viktig förklaring till omfattande satsning på reality är ökad konkurrens och stigande kostnader för manusbaserat drama. Men för att reality ska gå hem hos unga män krävs det en balanserad mix av underhållning och information. Mindre konversationer och relationer än i de ”kvinnliga” realityprogrammen.
– Gör det mer actionbetonat. Vår erfarenhet säger att unga män ogillar inte gillar att se unga män som pratar med varandra, säger Kevin Kay på Spike.
På nya Velocity säger Bob Scanlon till Adage att män vill se reality som får dem att känna att de fortfarande kan vara män.
– Det är inte enkelt. Men för reklambranschen är det ett lukrativt format. Det kräver varumärkesstrategi, kommunikationsstrategi och programstrategi och människor som brinner för sina produkter.