Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Nya schlagerloggan

Publicerad: 14 September 2010, 08:56

SVT:s Melodifestivalen skruvar på logotypen inför 2011 års upplaga.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenDallas SthlmSVT

Nya loggan.

Logotypen med kronan gjordes 2002 av Dallas Sthlm. Samma byrå har nu gjort den ”nya” loggan, som påminner mycket om den gamla.

– Ett så etablerat varumärke vill man inte helt lämna. Man vill ha en viss igenkänningsfaktor, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen.

– Jag är inte säker på om det är en ny logotyp eller en kraftig uppgradering. Oavsett vilket så tycker de fokusgrupper vi har pratat med – och vi – att den är snygg, att den väcker känslor och har tydlig koppling till nuvarande logotyp. En bra start för resten av arbetet med grafik och musik.

Vad kostade det att ta fram den här loggan?

– Det tror jag inte att Dallas Sthlm vill att vi ska gå in på. Det är vanlig branschtaxa.

Gamla loggan.

I dag släpptes orterna för Melodifestivalen 2011:

5/2 Luleå (deltävling 1), 12/2 Göteborg (deltävling 2), 19/2 Linköping (deltävling 3), 26/2 Malmö (deltävling 4), 5/3 Sundsvall (andra chansen), 12/3 Stockholm (final).

Det är tionde året i följd som Stockholm får arrangera finalen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.