Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Nyhetsbolaget går mot vinst i år

Publicerad: 27 Augusti 2015, 14:42

Åsa Tillberg, vd på Nyhetsbolaget.

Foto: Pressbild.

Efter två års stålbad har det vänt för Nyhetsbolaget. I år siktar de på svarta siffror genom en breddning av verksamheten.


Ämnen i artikeln:

Åsa TillbergTv-branschenNyhetsbolagetTV4

I fjol gjorde Nyhetsbolaget en rörelseförlust på nio miljoner kronor. Året innan det: -119 miljoner. Men genom stora besparingar, bland annat nedläggningen av TV4 News och en breddning av erbjudandet siktar de mot ett positivt resultat i år.
– Vi kommer att nå budgetbalans 2015 och vi har föresatt oss att hamna på ett litet plus, även om det mest blir ett litet symboliskt plus. Målsättningen är en snabb utveckling mot ökad lönsamhet. Vi ska definitivt göra vinst 2016, säger vd:n Åsa Tillberg.

Från början levererade Nyhetsbolaget bara innehåll till TV4-Gruppen, men har lyckats bredda sig och har nu producerat för bland annat Discovery Networks. Vägen framåt ligger i att sälja in fler format till olika aktörer.
– Sedan ett drygt år tillbaka har vi börjat bygga upp en verksamhet som regelrätt produktionsbolag och det rullar på jättebra. Vi har redan gjort ett antal produktioner och under sommaren har vi fått in ytterligare tre nya programserier. Vi gör också dokumentären om Gunhild Stordalen liksom vår dagliga leverans till TV4, så det är en bred palett, säger Åsa Tillberg.

Hon tycker att den negativa känslan från tiden då tvingades spara pengar och göra sig av med folk har bytts ut.
– Det fanns stora effektiviseringsmöjligheter som inte riktigt hade setts innan. Vi gick igenom en tuff period med sparbeting, men nu har vi fått upp näsan ovanför vattenytan och har börjat sälja till flera nya kunder. Det finns en positiv kraft i det här som ger en energikick till alla, säger hon.

Istället för att minska personalstyrkan söker Nyhetsbolaget nu nya redaktionella medarbetare. Målet på sikt är också att bli starkare inom branded content som växer snabbt.
– Det handlar dels om att leverera bra program som ger bra rating ti tv, men också att bredda verksamheten mot nya kunder. Vi har till exempel börjat bredda oss inom branded content och utforskar möjligheterna där. Det finns en stor efterfrågan på rörligt innehåll, och i framtiden kommer tv-kanalerna bara vara en del av alla uppdragsgivare.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.