Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Nyhetsmorgons dynamiska comeback

Publicerad: 19 Februari 2013, 09:51

Harlem shake i Nyhetsmorgon.

I Nyhetsmorgons målgrupp har gapet till största konkurrenten, SVT:s Gomorron Sverige, nu ökat rejält.


Ämnen i artikeln:

Gomorron SverigeNyhetsmorgon

En ny mätning från MMS visar att Nyhetsmorgon just nu har 26 procent av tittarna, medan konkurrenten har 18,5 procent. Mätningens utgångspunkt är målgruppen 12-59 år.

Enligt Marit Danielsson, Faktachef på TV4 och exekutiv producent för Nyhetsmorgon, har de sedan mars månad år 2012 skärskådat tittarnas morgonmönster och skräddarsytt programmet därefter.
– Det är stor skillnad på klockan-sex-tittarens önskemål och halv tio-tittarens. Tidiga timmar har vi nu tätare nyhetsuppdateringar, och senare timmar kan vi ha mer tidlöst material, berättar hon för Resumé.

Att många nu väljer Nyhetsmorgon framför Gomorron Sverige kan enligt Danielsson bero på att TV4 skapat större dynamik i sändningen.
– Våra programledare gör ett superjobb, och vi vinner mycket på den trivsamma stämningen, det ska vara härligt att vakna med Nyhetsmorgon. Vi har all respekt för den morgonmatch som pågår, och vi är jublande glada för att vi nu är ännu större än störst, tillägger Danielsson.

Linda Myrin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.