Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Onlinerekord för årets julkalender

Publicerad: 9 december 2016, 12:58

Selmas Saga har blivit en tittarframgång.

Foto: SVT.

Det genomsnittliga webbtittandet har ökat med 20 procent jämfört med förra året.


Ämnen i artikeln:

JulkalendernSVTSVT Play

Förra året slog "Tusen år till julafton" rekord som den mest sedda julkalendern någonsin. Årets serie "Selmas saga" har också blivit en succé. Särskilt digitalt. Efter fem avsnitt låg ökningen online på 20 procent jämfört med förra årets julkalender. Webbpubliken i snitt ligger på 465 000.

Julkalendern går även bra i broadcast. Hittills ligger tittningen i broadcast på 2 409 000 i snitt när man räknar samman alla sändningar per dag. Det är en procent högre än rekordåret 2015, enligt SVT:s beräkningar. Högst tittarsiffra har 18.45-sändingen på premiärdagen den 1 december: 1 278 000 enligt MMS.

– Det är fantastiskt roligt att julkalendern i år har fått ett sådant fint mottagande. Att tittningen är så hög visar att både barn och vuxna tycks uppskatta det juliga temat och att vi år har satsat på ett spännande juläventyr för hela familjen. Förra året såg fler vuxna än normalt julkalendern, och vi ser en tendens att fler barn har hittat till årets julkalender. Den ökning vi ser nu är troligtvis också en effekt av nya konsumtionsmönster och att publiken flyttar sig online alltmer, säger Johanna Gårdare programchef Barn och Ungdom på SVT i en kommentar.

I målgruppen 3-6 och 7-11 är snittet högre än 2015.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

JulkalendernSVTSVT Play

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.