Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Oprahs nya tv-kanal sätter trend

Publicerad: 3 Januari 2011, 07:34

I dag är det premiär för The Oprah Winfrey Network, den största kanallanseringen i USA på ett decennium. Det är början på en ny trend där kanaler byggs upp runt enskilda individer.


Ämnen i artikeln:

Oprah Winfrey

The Oprah Winfrey Network, OWN, tjuvstartade redan i lördags med att Oprah presenterade flera av programmen som ska sändas på hennes kanal.

Den nya kanalen är i praktiken gamla Discovery Health som fått nytt namn, nytt innehåll och delägs mellan Discovery Communications och Oprah Winfrey.

Bland programmen finns (8http://www.oprah.com/own) Master Class där kändisar som Jay Z och Simon Cowell berättar om sina liv. In the Bedroom With Laura Berman tar upp folks sexfrågor. Your OWN Show: Oprah’s Search for the Next TV Star är en dokusåpa där Oprah letar efter nya tv-programledare.

Hennes eget program i marknätet, Oprah Winfrey Show, fortsätter fram till hösten och först då kan hon börja sända sin egen show i sin egen kabelkanal. Den ”slot” som hon då lämnar ska tas över av CNNs stjärnreporter Anderson Cooper.

Winfrey har dominerat den marksända tv:n i över 20 år och övergången från marksänd tv till kabel-tv ses som ett historiskt steg. Ännu viktigare är sättet man byggt up hela kanalen runt en enda person.

– OWN är den första kanalen, möjligtvis med undantag för Diney Channel, som verkligen är uppbyggd runt en persons syn på världen, säger Tom Freston, tidigare chef på Viacom och nu rådgivare på OWN, till New York Times.

Många följer nu medieexperimentet eftersom kabelkanalerna behöver förnya och profilera sig bättre. Hallmark Channel diskuterar med Martha Stewart och artistbyrån Creative Artists Agency finns med i diskussioner med tv-bolag.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oprah Winfrey

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.