Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 20 februari 2012, 13:02
TV4:s programchef Fredrik Arefalk om att Kontoret har tappat drygt en halv miljon tittare mellan premiären och söndagens andra avsnitt: "Det var nästan osunt höga förväntningar"
Foto: Andreas Alfredsson.
TV4:s programchef Fredrik Arefalk är inte förvånad över att Kontoret tappar drygt 500 000 tittare Kontorets andra avsnitt fick 930 000 tittare, vilket var drygt en halv miljon lägre än vid premiären: – Det var nästan osunt höga förväntningar i och med att vi har lånat en karaktär från Solsidan. Kontoret är en smalare serie och nu tror jag att vi har hittat vår publik, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.
TV4:s nya storsatsning Kontoret hade 1 485 000 tittare vid premiären den 12 februari i år. Igår, söndag, gick det andra avsnittet. Antalet tittare hade rasat med 555 000 till 930 000. TV4:s programchef, Fredrik Arefalk, är inte särskilt besviken.
Enligt honom rör sig Kontoret inte bara om en egen version av en ikoniserad och klassisk humorserie, utan TV4 valde också att låna en karaktär från enormt framgångsrika Solsidan:
– Man kan verkligen säga att vi lade huvudet på schavotten. Så med tanke på det är vi jättenöjda med siffrorna. Kontoret är också det TV4-program som sågs av flest tittare under den förra veckan, säger han.
Han menar också att många tittare kanske hade räknat med att Kontoret skulle vara mer likt Solsidan än vad det de-facto är. Då man väl inser att så inte är fallet väljer man kanske bort programmet. Ytterst handlar det snarare om att Kontoret ska hitta sin egen publik, resonerar Fredrik Arefalk:
– Jag är inte förvånad över att några tittare valde att lämna Kontoret mellan det första och det andra avsnittet. Man får komma ihåg att Kontoret är en helt egen serie och att den inte går att jämföra med Solsidan eller originalet The Office, säger han.
Han poängterar också att han tycker att Kontoret är mycket välproducerad serie.
Er vd, Casten Almqvist, håller Kontoret som lite av sin favoritserie. Hur tror du han ser på det när ni nu har tappat drygt 500 000 tittare?
– Vi är många här som har Kontoret som lite av en egen favorit och jag är en av dem, säger Fredrik Arefalk.
Var går er smärtgräns för Kontoret?
– Vi brukar inte uttrycka oss i form av smärtgränser, men jag tror att vi skulle kunna tappa ytterligare 20-25 procents tittare. Vi har ändå väldigt bra nivåer i vår huvudmålgrupp 12-59 år, säger Fredrik Arefalk.
Han har inte talat ännu med Kontoret-annonsörer som Proffice och Unionen, men eftersom han inte har hört något från dessa ser han det som ett "gott tecken".
Hur pass fräscht är egentligen formatet. The Office har tio år på nacken?
– Formatet håller sig väldigt väl. Vi har dock skapat en mer modern motsvarighet där ett exempel är att Ove Sundberg köpte en iPad i första avsnittet. Men sedan är ett kontor också en universell miljö och det är väl troligen fler som jobbar på kontor idag än för tio år sedan, säger Fredrik Arefalk.
Hur ser du på Henrik Dorsins insatser eller man kanske ska säga Ove Sundberg?
– Jag har inte talat med honom kring det hela, men jag tycker att han ska vara sjukt stolt över sin insats, säger Fredrik Arefalk.
Karl-Johan Byttner