Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”Osunt höga förväntningar på Kontoret”

Publicerad: 20 Februari 2012, 13:02

TV4:s programchef Fredrik Arefalk om att Kontoret har tappat drygt en halv miljon tittare mellan premiären och söndagens andra avsnitt: "Det var nästan osunt höga förväntningar"

Foto: Andreas Alfredsson.

TV4:s programchef Fredrik Arefalk är inte förvånad över att Kontoret tappar drygt 500 000 tittare Kontorets andra avsnitt fick 930 000 tittare, vilket var drygt en halv miljon lägre än vid premiären: – Det var nästan osunt höga förväntningar i och med att vi har lånat en karaktär från Solsidan. Kontoret är en smalare serie och nu tror jag att vi har hittat vår publik, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.


Ämnen i artikeln:

KontoretFredrik ArefalkThe OfficeTV4

TV4:s nya storsatsning Kontoret hade 1 485 000 tittare vid premiären  den 12 februari i år.  Igår, söndag, gick det andra avsnittet. Antalet  tittare hade rasat med 555 000 till 930 000. TV4:s programchef, Fredrik  Arefalk, är inte särskilt besviken.

Enligt honom rör sig Kontoret  inte bara om en egen version av en ikoniserad och klassisk humorserie,  utan TV4 valde också att låna en karaktär från enormt framgångsrika  Solsidan:
– Man kan verkligen säga att vi lade huvudet på  schavotten. Så med tanke på det är vi jättenöjda med siffrorna. Kontoret  är också det TV4-program som sågs av flest tittare under den förra  veckan, säger han.

Han menar också att många tittare kanske hade  räknat med att Kontoret skulle vara mer likt Solsidan än vad det  de-facto är. Då man väl inser att så inte är fallet väljer man kanske  bort programmet.  Ytterst handlar det snarare om att Kontoret ska hitta  sin egen publik, resonerar Fredrik Arefalk:
– Jag är inte förvånad  över att några tittare valde att lämna Kontoret mellan det första och  det andra avsnittet. Man får komma ihåg att Kontoret är en helt egen  serie och att den inte går att jämföra med Solsidan eller originalet The  Office, säger han.

Han poängterar också att han tycker att Kontoret är mycket välproducerad serie.

Er  vd, Casten Almqvist, håller Kontoret som lite av sin favoritserie. Hur  tror du han ser på det när ni nu har tappat drygt 500 000 tittare?
– Vi är många här som har Kontoret som lite av en egen favorit och jag är en av dem, säger Fredrik Arefalk.

Var går er smärtgräns för Kontoret?
–  Vi brukar inte uttrycka oss i form av smärtgränser, men jag tror att vi  skulle kunna tappa ytterligare 20-25 procents tittare. Vi har ändå  väldigt bra nivåer i vår huvudmålgrupp 12-59 år, säger Fredrik Arefalk.

Han  har inte talat ännu med Kontoret-annonsörer som Proffice och Unionen,  men eftersom han inte har hört något från dessa ser han det som ett   "gott tecken".

Hur pass fräscht är egentligen formatet. The Office har tio år på nacken?
–  Formatet håller sig väldigt väl. Vi har dock skapat en mer modern  motsvarighet där ett exempel är att Ove Sundberg köpte en iPad i första  avsnittet. Men sedan är ett kontor också en universell miljö och det är väl  troligen fler som jobbar på kontor idag än för tio år sedan, säger  Fredrik Arefalk.

Hur ser du på Henrik Dorsins insatser eller man kanske ska säga Ove Sundberg?
–  Jag har inte talat med honom kring det hela, men jag tycker att han ska  vara sjukt stolt över sin insats, säger Fredrik Arefalk.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.