Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

På spåret ökar kraftigt bland yngre – ras för Idol

Publicerad: 1 december 2008, 14:43

Bara gamlingar som ser På spåret? Glöm det. SVT:s tittarsuccé med Oldsberg vid spakarna visar en sensationell ökning i målgruppen 15-44 år. Samtidigt rasar Idol i samma målgrupp.


Uppåt för På spåret bland yngre - nedåt för Idol. Foto: SVT och TV4.

Säsongspremiären av På spåret i fredags drog 2,3 miljoner tittare. Första sändningen av Idol, med samma starttid som På spåret, lockade endast 990 000 tittare. Andra Idol-sändningen efter 22-nyheterna hade 1 280 000 tittare.

I målgruppen 15-44 visar På spåret en kraftig ökning jämfört med säsongspremiären i fjol. Då hade SVT-klassikern en rating på 11,8 procent. I fredags noterades programmet för 14,5 procent i 15-44.

Bakom ökningen finns en Filip & Fredrik-effekt, enligt På spårets projektledare Ragnhild Fjällhed.

– Vi har länge försökt jobba för att fler yngre ska upptäcka programmet och när Filip & Fredrik var med i fjol lyckades de locka fler yngre, de var två tävlande som en yngre målgrupp kände till. Så vi märkte redan i fjol att vi lockade fler yngre, säger Ragnhild Fjällhed.

Har ni tjänat på att ni lånade ut Ingvar Oldsberg till Kanal 5, som har yngre tittare?

– Det har jag svårt att säga, att det skulle ha lockat fler yngre till oss. Men han är en kultfigur som också yngre gillar.

Samtidigt backar Idol kraftigt i samma målgrupp – från 14,9 vid samma tid i fjol (då Idol gick emot På spåret, 30/11 2007) till endast 10,3 procent i fredags.

– Vi var beredda på en nedgång eftersom På spåret är ett starkt program och extra starkt när det är premiär. Vi vill självklart alltid ha bättre siffror för Idol, men det har fortfarande en bra profil. Vi försöker hela tiden skruva på programmet och göra saker bättre. Vi hoppas på ett stort intresse nu när det drar ihop sig till finalen i Globen, säger Pelle Porseryd, projektledare för Idol på TV4.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.