TV
Påverkarna avsnitt 2: Så bra (och dåliga) är partiledarna i sociala medier
Publicerad: 28 februari 2022, 07:15
Bloggbevaknings Camilla Gervide, pr-experten Paul Ronge, retorikexperten Elaine Eksvärd och reportern Thomas Nilsson diskuterar hur väl partiledarna lyckas nå svenskarna i sociala medier.
Hur väl lyckas partiledarna nå svenska folket i sociala medier? Det är frågan som avhandlas i det andra avsnittet av Resumés valserie ”Påverkarna”.
– Ulf Kristerssons strategi på Instagram är en flopp – ungefär som senap på semlan, säger pr-experten Paul Ronge, en av gästerna i programmet.
I dag är det få svenskar som följer politikerna i talarstolen. Inte heller de klassiska torgmötena lockar fler än de allra mest inbitna. Men 95 procent av alla svenskar går att nå via sociala medier, enligt senaste undersökningen av Svenskarna och Internet.
Påverkarna släpps en gång i månaden under valåret. Här är tidigare avsnitt:
För att nå ut har partiledarna ett gäng olika strategier i sina sociala medier-kanaler. Vi har synat deras Instagramkonton särskilt till detta avsnitt. Och bland annat hittat att:
Påverkarnas expertpanel bestående av retorikesset Elaine Eksvärd och influencergranskaren Camilla Gervide tycker till om strategierna tillsammans med avsnittets gäst, pr-experten Paul Ronge.
Dessutom diskuteras vem som kommunicerar bäst och varför, om Tiktok är relevant för politiker, om den personliga strategin är rätt för politiker och varför Sveriges mest okände ministers namnkampanj är en superflipp. Missa inte det!
Avsnittet hittar du här nedan och på Resumés Youtubekanal. Vill du hellre lyssna? Då släpps ljudspåret som podcast. Du hittar den i din poddplattform om du söker på ”Påverkarna”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.