Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Pengaregn över Magine

Publicerad: 3 juli 2013, 14:50

Michael Werner, ordförande Magine.

Foto: Andreas Elgstrand.

UPPDATERAD Betal-tv-leverantören Magine har kammat hem 120 miljoner kronor från en grupp av svenska och internationella investerare. Pengarna ska sätta fart på operatörens utrullning i Europa. Han tror inte att Magine hotar reklambranschen även om alla program spelas in åt tittarna: – Ofta glömmer man av att det är inspelat och tittar på reklamen i alla fall, säger Michael Werner, styrelseordförande för Magine.


Ämnen i artikeln:

Michael WernerHBOMagineNetflix

Pengarna ska nu bland annat användas till Tyskland samt att växa i Spanien, enligt DI:
– Jag skulle vilja dra en parallell till när man startade TV3 och Kinnevik gick in som delägare. Då krävdes det 2,5 miljarder kronor för att få 16 kanaler. När digitaliseringen kom behövde man en miljard kronor för att få uppemot 100 kanaler. Nu räcker det med några hundratals miljoner kronor för att erbjuda hundratals kanaler till flera länder. Jag tycker att det är en fascinerade utveckling och som gör en lite filosofisk, säger Michael Werner, ordförande för Magine.

Stockholmsbaserade Magine riktar sig till konsumenter som använder nätet för att titta på tv. Tjänsten spelar in program och distribuerar programmen via mobil, dator eller just internetkopplad tv.

Programmen lagras i en vecka bakåt.

Magine drog igång med stort buller och bång i höstas och har fram till maj legat ganska lågt, men då kunde Resumé rapportera om att Magine förbereder en expansion i Europa.

Grundarna Michael Werner, Mattias Hjelmstedt, Erik Wikström, Xavier Ritort och Håkan Tranvik räknar med att lansera Magine på minst fem marknader.

Magine har idag 40 anställda och ägs bland annat av investmentbolaget Varenne och riskapitalisten Harald Mix.

Hur stora ägare är dem – är det dem som styr?
– Vi entreprenörer är fortfarande huvudägare i bolaget. Så det är inte dem som styr, utan det gör vi, säger Michael Werner.

Magine är inte det enda bolaget inom området precis, utan man konkurrerar bland annat med amerikanska HBO som har börjat sälja programmen direkt till konsumenterna via nätet samt Netflix, vilka erbjuder kunderna möjligheten att abonnera på bibliotek och tv-serier.

Det förändrade tv-tittande känns lite som rena Clondyke-dagar. Hur ska ni som bolag göra för att kunna utmärka sig?
– Jag tror att man måste följa vad tittarna vill och våra minutmätningar visar att om tittarna får möjlighet att titta på både live-tv och inspelade program så tittar man mer på tv, säger Michael Werner.

Han tror att en ytterligare framgångsfaktor för just Magine är att man har lyckats knyta avtal med alla viktiga tv-kanaler samt alla viktiga Hollywood-studios:
– En viktig framgångsfaktor är att man erbjuder tittarna mycket att välja på och att det är enkelt att välja. En tablå är ju egentligen bara en form av rekommendationslista, säger Michael Werner.

Han påpekar också att Magine har utvecklat en oerhört avancerade teknik:
– Man får full frihet att titta live samtidigt som man kommer åt vårt arkiv. Det bygger på att vi erbjuder en riktigt säker teknik, säger Michael Werner.

Ni tappade ju TV4 en period?
– Vi var inne i en betatestperiod och det uppstod ett glapp då vi gick över till ett skarpt läge. Då hade vi inte rättigheter för TV4-kanalerna. Nu erbjuder vi alla TV4-kanaler, men vissa program har inte catch-up-rättigheter så dessa blockerar vi, säger Michael Werner.

Vilka investorer har ni fått in i den senaste finansieringsrundan?
– Vi har dels fått in pengar från våra tidigare ägare, dels har vi fått in nya investorer, men dessa tänker vi berätta om i ett senare skede. Vi har styrelsemöte om ett par veckor, säger Michael Werner.

Hur påverkas reklambranschen av att ni hela tiden spelar in programmen åt tittarna?
– Vi kan inte se att reklamtittandet minskar bara för att man tittar på vad man vill. TV4-reklamen går heller inte att spola över och ofta glömmer man ändå av att det är inspelat och tittar på reklamen i alla fall, säger Michael Werner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.