Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Plattforms- överskridande format årets trend i Cannes

Publicerad: 11 April 2014, 12:03

Formatet Rising Star är en stor succé som skapat en ny trend.

I ett föränderligt medieklimat sporras kreativiteten hos TV-makarna. Det visar sig inte minst på den stora TV-mässan MIPTV i Cannes denna vecka. Årets stora trend stavas plattformsöverskridande format, rapporterar Robert Svensson.


Ämnen i artikeln:

Robert SvenssonMiptv

Den stora TV-mässan MIPTV i Cannes är årets stora händelse för alla som jobbar med programutveckling i TV-branschen. Här lanseras nya format, och här omvandlas lokala succéer till globala fenomen.

Årets mässa, som avslutades igår, torsdag, handlade till stor del om plattformsöverskrivande TV-format. Programidéer som Rising Star och Real Love, där TV-tittarna engageras på flera enheter i direktsändning, har givit mersmak och nu väntas en våg av TV-format där sociala plattformar samverkar med mobilt och linjär TV.

Yuliana Slashcheva
, Media Chief Executive Officer på Rysslands största självständiga mediehus CTC, konstaterar att:

– Konsumtionen av multiplattforms-content är en viktig trend i medieutvecklingen. Den öppnar upp nya möjligheter för att öka tittarbasen, promota TV och tjäna pengar på unikt innehåll.

CTC media ligger bakom succén "Real Love", en romantisk show som bygger på att tittarna kan kommentera deltagarna över internet och själva hamna i rutan. Styrkan i formatet är att de sociala plattformarna driver intresse och stoff till en berättelse som utvecklas linjärt i tablåsänd TV.

Men CTC:s Real Love är inte den enda plattformsöverskridande programidén som gjort succé. Det israeliska mediebolaget Keshet Media Group lanserade "Rising Star" 2013.

Programmet påminner om Idol men har en transmedial twist som gjort succé.

Istället för att rösta på sitt favoritframträdande i slutet av programmet röstar tittarna under deltagarnas framträdanden, via en gratis app. En barometer, synlig för både TV-tittare och de aspirerande stjärnorna, mäter gillandegraden och ökar spänningen i programmet. Vinner deltagarna tittarnas gillande så går de vidare till nästa veckas omgång, om inte så avbyts dem mitt i framträdandet.

"Rising Star" snittade på fantastiska 47,4procent av tittarna över samtliga 15 veckor och appen nådde hela 1,5 miljoner nedladdningar under första säsongen i Israel. Detta är en imponerande siffra mot bakgrund av att det finns cirka 2 miljoner hushåll med TV i landet.

Programidén har hittills sålts till 25 länder. Transmedialösningen engagerade de israeliska TV-tittarna på ett sätt som inget program tidigare gjort. Nästan 34 procent av tittarna interagerade aktivt med programmet under sändning. I veckan lanserades programidén i Brasilien av landets största TV-hus Globo.

Robert Svensson
arbetar på Friends Agenda.  Genom sittt uppdrag för de kommersiella tv-husens samarbetsorgan Reklamkraft har han här sammanställt de hetaste trenderna från MIPTV i Cannes, åt Resumé.

Ämnen i artikeln:

Robert SvenssonMiptv

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.