TV
Pocket Entertainment tar död på tablå-tv
Publicerad: 20 maj 2013, 11:18
Pocket Entertainments annons i dagens Metro.
Framtiden för traditionell tablå-tv har varit en het branschdebatt i flera månader. Nu ger mobil-tv-kanalen Pocket Entertaintment en provocerande passning till de traditionella tv-operatörerna. En dödsruna för tablå-tv:n, mitt i tidningen Metros tv-tablå.
Det senaste året har det svenska tv-landskapet ritats om. Medieinvesteringarna i traditionell tv har minskat konstant och nya aktörer som Netflix och HBO Nordic har tagit plats på marknaden. I dagens Metro gjorde mobil-tv-företaget Pocket Entertainment ett nytt inspel i debatten om tv:s framtid.
Mitt i tv-tablån hade företaget köpt en annons i form av en dödsruna över tv-tablån som fenomen.
"Vår kära TV Tablå har lämnat oss
––––
Att missa ett program som gått att vara styrd utav en tid. Detta är nu ett minne blott. Älskade tv-tablå. Vila i frid", skriver Pocket Entertainment i annonsen.
Företagets marknadschef Jenny Grewdahl berättar att Pocket utformade annonsen inhouse och att placeringen kom på förslag från Alexander Eriksson på Metro.
– Placering är key inom marknadsföring. Diskussionen kring tablå-tv:s död är inget nytt i sig utan har funnits ganska länge, säger Jenny Grewdahl till Resumé.
Även om det är en gammal diskussion så finns det olika åsikter kring tablå-tv:s framtid. Vad har ni fått för reaktioner?
– Bara positiva. Jag vet att annonsen har varit en snackis på vissa mediebyråer. Ingen har varit upprörd hittills. Som sagt diskussionen har funnits ganska länge.
Är annonsen ett sätt att provocera?
– Lite grann, det är klart att man vill provocera. Om man tittar på ett bolag som United Screens samt hur Kanal 5 och TV4 jobbar med att utveckla sina play-tjänster så ser man att många funderar på webb-tv som en framtida affär, säger Jenny Grewdahl.
Com Hems presschef Ola Eriksson känner inget agg mot annonsen.
– Det här är ett grepp man sätt många gånger. För en ny aktör som Pocket Entertainment är det naturligt att sticka ut.
Han påpekar att helgens tv-tittande visar att statusen för traditionell tv fortfarande är stark.
– Det är alldelles för tidigt att döma ut tablå-tv. Det här kan vara det sämsta läget på länge att prata om den traditionella tv:ns död. Ishockeyfinalen hade 1,9 miljoner tittare och Eurovision 3,4 miljoner. Tablå-tv är otroligt stort fortfarande.
Annonsen hade dålig tajming?
– Så skulle man kunna uttrycka det, men varje vecka ser vi hur tv-program drar till sig höga tittarsiffror i de traditionella kanalerna. Mediavisions mätning visar att det traditionella tittandet ligger på 164 minuter medan OTT bara ligger på 9 minuter. Samtidigt har vi sett nya tittarbeteenden under lång tid och utvecklar våra tjänster efter det.