Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Premier Leagues miljardmaskineri

Publicerad: 7 augusti 2015, 12:52

Trots att Stoke City inte är en av den engelska fotbollens guldkalvar kammade klubben hem 82 miljoner pund förra säsongen – bara på tv-pengar och reklam

Foto: Colourbox

I morgon drar den engelska fotbollsligan i gång. I få idrottsliga sammanhang har tv-rättigheterna varit så avgörande för ligans och klubbarnas ekonomiska utveckling som Premier League.


Ämnen i artikeln:

Viasat FotbollPremier League

I början av 1990-talet hade engelsk ligafotboll genomgått några år av ökenvandring. Efter Heysel-katastrofen 1985 då 39 åskådare omkom i samband med Europacupfinalen mellan Liverpool och Juventus sedan det engelska lagets supportrar stormade en läktare med italienska fans avstängdes engelska lag från europaspel i fem år.

Vid tiden då Premier League drog i gång inför säsongen 1992-93 var Italien den hetaste fotbollsligan för både spelare och tittare. Brittiska tv-kanalen Channel 4 började sända från Serie A där engelska fotbollsprofiler Paul Gascoigne, David Platt och Des Walker huserade. Både sett till åskådare och intäkter halkade den engelska ligafotbollen efter sina konkurrenter i Spanien, Tyskland och Italien.

Men redan under 1980-talet hade tv-intäkterna blivit allt viktigare för klubbarna i England. 1986 fick ligan 6,3 miljoner pund för ett tvåårigt avtal. När kontraktet skulle förnyas landade prislappen för det fyra år långa avtalet på 44 miljoner pund. De stora klubbarna hotade att lämna ligan och bilda en egen serie, men övertalades att stanna.

När de slitna arenorna rustades upp och publiksiffrorna ökade började storklubbarna återigen hota en utbrytning för att förvalta potentialen i fotbollens ökade intäktsflöde till fullo. Konflikten ledde till att FA Premier League bildades 1991. En liga kommersiellt oberoende från fotbollsförbundet och the Football League med licens att förhandla om sina egna sändningar och sponsoravtal.

De första tv-avtalen som slöts mellan ligan och programföretaget BSkyB 1992 och 1997 var värda 191.5 pund respektive 670 miljarder pund. Två decennier senare har tv-avtalen nått närmast osannolika nivåer. När prislappen på för sändningsrättigheterna av Premier League 2016-2019, fick brittiska TV-kanalerna BT Sports och Sky Sports betala 5,14 miljarder pund, cirka 60 miljarder svenska kronor. I Sverige har Viasat rättigheterna till Premier League till och med denna säsong och enligt uppgifter till Idrottens Affärer betalade MTG-ägda bolaget över 1,5 miljarder kronor för det senaste avtalet. Det är ännu inte offentliggjort om SBS Discovery, C More eller Viasat kommer att sända de tre kommande säsongerna 2016-2019.

Även på andra håll är Premier Leagues ekonomiska utveckling kopplad till kommunikation och media iögonfallande. Inför säsongen 2013-14 skrev Manchester United ett guldkantat och rekorddyrt avtal med Chevrolet som tröjsponsor värt 53 miljoner pund. Klubbarnas intäkter från tröjsponsorer ökade med 36 procent den säsongen. De totala summan av de 20 klubbarnas tröjsponsoravtal inför säsongen 2015-16 uppgår till 220 miljoner pund. För tvåan i sammanhanget, tyska Bundesligas 18 lag uppgår motsvarande siffra till 101 miljoner pund. Medieintäkterna går också hand i hand med klubbarnas ekonomier. När resutaten för säsongen 2013/14 var färdiga gjorde klubbarna en vinst på 2,5 miljarder kronor.


Medieintäkterna 2014-15 Premier League lag för lag (siffror i miljoner pund)*

Arsenal
TV 121
Reklam 59

Aston Villa
TV 73
Reklam 22

Cardiff
TV 64
Reklam 11

Chelsea
TV 140
Reklam 114

Crystal Palace
TV 74
Reklam 7

Everton
TV 88
Reklam 8

Fulham
TV 67
Reklam 12

Hull City
TV 68
Reklam 4

Liverpool FC
TV 101
Reklam 104

Manchester City
TV 133
Reklam 166

Manchester United
TV 136
Reklam 189

Newcastle United
TV 78
Reklam 26

Norwich City
TV 68
Reklam 10

Southhampton
TV 79
Reklam 8

Stoke City
TV 76
Reklam 6

Sunderland
TV 71
Reklam 8

Swansea City
TV 81
Reklam 9

Tottenham Hotspurs
TV 90
Reklam 56

West Bromwich Albion
TV 69
Reklam 8

West Ham United
TV 75
Reklam 14

*KÄLLA = The Guardian

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.