Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

PTS kräver svar från Com hem

Publicerad: 6 Maj 2009, 12:35

Under tisdagskvällen drabbades Com hem av ett strömavbrott. Det slog digital-tv, bredband och telefoni för bolagets kunder.


Ämnen i artikeln:

PTS

Com hems kunder blev av med digital-tv, telefoni och bredband under avbrottet på tisdagskvällen. Bild: Andreas Elgstrand

Även Comhems hemsida och kundtjänsten slutade att fungera vid strömavbrottet som inträffade straxt innan klockan åtta igår. Vid 22-tiden började tv-kanalerna fungera igen. Bradband och telefoni började fungera en timme senare, enligt Com hem.

Staffan Lindmark är jurist på nätsäkerhetsavdelningen på PTS.
– Vi vet ännu inte omfattningen av avbrottet. Vi kommer nu att ställa frågor till Com hem för att få reda på hur stort avbrottet var, vad som orsakade det, hur man jobbade för att rätta till felet och hur Com hem ska undvika liknande fel i framtiden.

Hur ser ni på det inträffade?
– Det är allvarligt med stora avbrott.

Com hem har kunder som har telefoni, tv och bredband. Gör det att det blir extra allvarligt?
– Det är i och för sig en teknisk utveckling som är helt naturlig. Men det blir extra sårbart när allt kommer från samma kabel och därmed ännu viktigare att kabeln är igång.

Det var ett avbrott på två timmar som drabbade flera 100 000-tals kunder. Hur vanligt är det?
– Det händer då och då att operatörer drabbas av avbrott. Men det är ovanligt med stora avbrott. Många avbrott beror på sådant som att en kabel grävs av.

Vad kan ni kräva av Com hem?
– Lagen om elektronisk kommunikation säger att rimliga krav på god funktion och teknisk säkerhet ska uppfyllas. Vi ska nu utreda om Com hem uppfyllt lagens krav vid den här situationen.

Både Com hems hemsida och kundtjänst havererade. Som kund var det därmed omöjligt att få information från företaget. Finns det några regler för detta?
– Det finns inga krav på informationsgivning. Däremot jobbar vi och branschen med att utveckla tjänster där operatörerna kan informera om tekniska problem.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

PTS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.