Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”Publicistiskt befogat”

Publicerad: 18 augusti 2010, 19:33

Under våren och sommaren har SVT vid flera tillfällen hänvisat till sina Facebook och Twitter-kanaler. Granskningsnämnden avgör nu om det är otillbörligt.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookGranskningsnämndenSVT

Facebook och Twitter är fritt fram enligt SVT. Foto: Mark Earthy.

Den senaste tiden har produktplaceringar i SVT diskuterats, efter att den nya Radio- och tv-lagen trädde i kraft. Kanalen slår ifrån sig och hävdar att reglerna om otillbörligt gynnande är överordnade.

Men att hänvisa till Twitter och Facebook är inte otillbörligt, tycker SVT.

Granskningsnämnden har på eget initiativ startat en utredning för att kolla om det är fritt fram för SVT att marknadsföra sina Facebook- och Twitter-kanaler i rutan. Det aktuella fallet rör Vinter-OS i Vancouver där bolaget vid upprepade tillfällen ledde trafik till sina kanaler i de två sociala nätverken.

SVT har sedan dess fortsatt att skapa interaktivitet med tittarna på webben, bland annat under Fotbolls-VM.

Ett antal anmälningar har kommit in från privatpersoner som hävdar att det handlar om otillbörligt gynnande.

”Eftersom Facebook är ett namn på en internettjänst uppfattar jag det som reklaminslag” skriver en av dem.

En annan skriver: ”precis som det inte hade varit OK att hänvisa till Aftonbladet eller Expressen för fortsatt diskussion kan det inte vara OK med att hänvisa till stora multinationella företags kommersiella web platser”.

– Det är orealistiskt att vi skulle finnas på alla sociala medier. Syftet är att öka kontakten och interaktiviteten med våra tittare, och vi har valt att finnas på Facebook och Twitter, säger Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT.

Han menar att det är skillnad på gynnande och otillbörligt gynnande. I det här fallet handlar det inte om något otillbörligt, enligt Jimmy Ahlstrand. Anledningen till att valet föll på just Facebook och Twitter är att de båda är gratis.

– Vi anser att det är publicistiskt befogat att finnas där, säger Jimmy Ahlstrand.

Dessutom tillägger han att SVT nämner de båda varumärkena på ett neutralt sätt, utan att visa logotyper eller värderingar.

Men tvingar inte det tittarna att registrera sig på Facebook för att kunna ta del av materialet där?

– Vi lägger inte ut något publicistiskt där som inte redan finns på vår egna sajt som är öppen för alla. Det är diskussionerna kring våra sändningar som är unika för Facebook.

Granskningsnämnden, som numera heter Myndigheten för radio och tv, tar upp fallet på sitt sammanträde den 30 augusti. Beslutet kommer att bli vägledande.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.