Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Pumpar in 100 miljoner dollar hos Oprah

Publicerad: 27 april 2010, 06:37

Procter & Gamble har betalat 100 miljoner dollar för att göra reklam under tre år i kabelkanalen Oprah Winfrey Network. En kanal utan tittarsiffror, publikdata och som inte ens finns.


Ämnen i artikeln:

Oprah Winfrey

Oprah Winfrey.

Efter affären har BNet utnämnt Oprah Winfrey till universums härskarinna.

Just nu pågår den så kallade Upfrontveckan i New York. En period, numera längre än en vecka, under våren då tv-bolagen visar annonsörerna höstens nya tv-program. Utifrån hur bra programmens pilotavsnitt verkar bestämmer annonsörerna hur mycket pengar man ska lägga på de olika tv-kanalerna.

En vansklig strategi men ändå betongsäkert jämfört med Procter & Gambles treåriga samarbete med Oprah Winfreys kabelkanal OWN som P & G betalat 100 miljoner dollar för .

Kanalen börjar först i januari 2011 och det sker i samarbete med kabel-tv-koncernen Discovery Communications. I dag finns det alltså noll publikdata att gå efter och information om programutbud är knapphändig. En daglig tv-edition av radioshow är spikad, realityn “Your Next Show: Oprah’s Search for the Next TV Star” planeras och Oprahs egen show “Next Chapter” är givetvis huvudnumret men den börjar först i september nästa år .

Oprah Winfrey utses med jämna mellanrum till mäktigast i medieindustrin och få tror att P & G investering är dålig. OWN kommer att ersätta Discovery Health Channel med 70 miljoner möjliga tittare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oprah Winfrey

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.