Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Reklamgala slog Melodifestivalen

Publicerad: 8 februari 2011, 07:28

I Sverige har tv-kanalerna gett upp på förhand när SVT visar Melodifestivalen. I Norge kan en tv-sänd reklamfilmsgala slå ut schlagerfestivalen.


</div><p>3 miljoner svenskar såg premiären för Melodifestivalen på SVT i lördags . De andra kanalerna kunde lika gärna stänga av vilket de i praktiken också gjorde.</p><p>I Norge är det annorlunda trots att Alexander Ryback. Under den tidiga fredagskvällen ledde visserligen delfinalen ”Melodi Grand Prix” men i slutet av kvällen såg flest norrmän på <a href="http://www.kampanje.com/medier/article5481722.ece" target="_self">Gullfisken </a>på kommersiella TV2.</p><p>Gullfisken är en av Norges stora reklamtävlingar och arrangeras av TV2. Varje månad under hela året väljer en jury, med reklamare, en reklamfilm som ska ha visats på TV2 eller TV2 Zebra. Vinnaren, som även får priset Sølvfisk, går vidare till den stora Gullfiskfinalen i början av året. </p><p>Men i finalen är det bara ”folkets röst”, TV2-tittarna, som utser vinnaren. </p><p>Det var alltså den här reklamfilmsgalan/priset som drog mer tv-tittare än den norska melodifestivalen. </p><p>Men resultatet var knappast överraskande. Som vanligt i Norge när det gäller reklam var det byrån Try som fick flest röster med pensionsförsäkringsfilmen Young, free and single för banken DnB Nor. Trots att filmen <a href="http://www.kampanje.com/reklame/article5333982.ece" target="_self">väckte anstöt</a> förra året eftersom en person i filmen har en tatuering med nazistkoppling. </p><p>Men SS-dödskallen är bortglöm och nu är filmen utsedd till tv-tittarnas favorit.</p> – Detta är ”groundbreaking”. Vi har brutit ut den traditionella formen för bankkommunikation och folket ger oss beröm. Detta hade jag inte drömt om. När vi får en sådan respons från folket är det viktigare än vad många tror, säger Trys Trond Bentestuen till Kampanje.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.