Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Reklamkanalerna spelar ut sina säkra kort

Publicerad: 29 September 2010, 15:02

Nu laddar reklam-tv efter att ha fått storstryk av både marknaden och SVT i nio månader. – Men MTG och Kanal 5 är sent ute, säger Carats tv-chef Daniel Nellhard. De har lämnat spelplanen ren för SVT och TV4 när marknaden har skrikit högt efter kontakter.


Ämnen i artikeln:

SVTEva HamiltonAnders BorgTV4Kanal 5

truetrue2020-09-10T17:01

”Lyxfällan” i TV3, ”Desperate housewives” i Femman, Fyrans ”Robinson” och ”Bonde söker fru” samt Femmans ”Böda camping” återfinns bland mediebyråproffsens favoriter.

År 2010 blir SVT:s år. Vinter-OS, Eurovision, fotbolls-VM, bröllopet och valet blev full hand av trumfkort för Eva Hamilton.

De kommersiella kanalernas fiende nummer 2 har också ring i örat och heter Anders Borg. Vändningen i svensk ekonomi trotsade prognosmakarna och gjorde att efterfrågan på tv-reklam vida översteg utbudet.

Flera mediebyråproffs har kalkylerat intäktstappet till omkring en miljard innan året är slut. Utrymmet i ­reklamkanalernas magra utbud fylls av årsavtalskunder som betalar betydligt lägre priser än marknaden fastställer för nya ad hoc-kunder.

Men än är inte året helt förlorat, ett kvartal kvarstår. Nu kan SVT inte längre luta sig mot publikdragande event. Trots det får de kommersiella kanalerna svårt, varnar tv-chefen Christian Rissel på Mediaedge:cia:
– Jag tror att SVT kommer att vara fortsatt starka året ut. De är duktiga på att programmera och har skapat bra flöden. TV4 har förvisso en stark tablå, men varken TV3 eller Kanal 5 har några ratingmonster. De vågar inte riktigt ta fajten på helgerna, trots att de borde kunna ta sig in på lördagen som är en svag dag.

Efterfrågan på kommersiella­ kontakter är fortsatt högre än tillgången, bedömer han:
– Men nu ser vi en liten minskning i efterfrågan under november och december.

Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström ser att TV4 har stärkt sin tablå tisdagar till fredagar:
– Fredagar är TV4 jättestarka, men lördagen är jag inte imponerad av. TV3 och Kanal 5 har varit bra måndag till torsdag, men sämre på helgen. Konkurrensen är hård mitt i veckan.

Carats Daniel Nellhard tror att de kommersiella ­kanalerna kan ta igen en del av SVT:s försprång under resten av året:
– Nu är det en mer normal marknad. Men det är fortsatt trångt i kanalerna, som har samlat på sig problem och släpar på en tung ryggsäck. Efterfrågan kommer inte att minska före jul. Sedan sjunker efterfrågan kring helgerna, trots ett extremt högt tittande.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.