Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Reklamkomedi ett steg närmare verklighet

Publicerad: 8 Februari 2012, 10:54

Frank Hollingworth, Sunit Mehrotra, Nima Stillerud och Pontus Edgren jobbar med reklamkomedin som ska ha premiär i tv nästa vår.

Foto: Sören Andersson, Björn Elgstrand och Rebecca Martyn.

Kings idé med en komediserie om reklambranschen har övergått från pitchläge till skarpa förhandlingar med de kommersiella kanalerna: – Vi har gått vidare i diskussionerna med flera av de kommersiella kanalerna, säger Pontus Edgren, vd på Jarowskij.


Ämnen i artikeln:

KingSunit MehrotraFrank HollingworthJarowskijPontus Edgren

Resume.se har tidigare berättat att reklambyrån King och produktionsbolaget Jarowskij planerar en komediserie om den svenska reklambranschen.  Nu står det klart att serien har hamnat ett steg närmare verkligheten:

– Vi har fått ett mycket bra gensvar av de kommersiella kanalerna så man kan väl säga att vi har övergått från pitchläge till skarpt läge, säger Pontus Edgren, vd på Jarowskij.

Pontus Edgren räknar med att förhandlingarna ska vara slutförda inom 2-4 veckor. Enligt honom har man inlett diskussioner om vilka skådisar och komikernamn som skulle behöva medverka i serien, men då man fortfarande befinner sig på ett tidigt stadium kan han inte säga något om specifika namn:

– Vi har såklart några önskenamn, säger Pontus Edgren.

Men du räknar du kallt med att serien blir av med andra ord?
– Det går aldrig att räkna kallt med något, men vi har stora förhoppningar om att kunna genomföra serien, säger Pontus Edgren.

Han räknar med att den första säsongen består av 8-10 halvtimmesavsnitt och att om serien blir verklighet, vilket alltså det mesta tyder på, sker premiären våren 2013.

Han tycker att just King är en naturlig samarbetspartner för en sådan serie då byrån har utmärkt sig med sin reklam inom humorgenren.

Här exemplifierar han med ICA, Judit & Judit, Poolia och Lotto:

– King är mycket starka inom humorområdet. Så King blir en del av manusprocessen och även exekutiv producent, säger Pontus Edgren.

Serien är tänkt att handla om den dagliga storstadsmänniskans ångest. Den ska inte ha något internt humorfokus på reklambranschen:
– Vi är inte intresserade av intern humor inom reklambranschen, utan serien ska snarare handla om människor som befinner sig inför de stora valen i livet med alltifrån karriären till att stadga sig, säger han.

Men även om det kan låta som att serien tar upp de allvarliga ämnena är det alltså en renodlad komediserie.

Vem är egentligen roligast Frank Hollingworth, Nima Stillerud eller Sunit Mehrotra?
– Frank Hollingworth är så nära en komiker man kan komma.  Så valet faller nog på honom, säger Pontus Edgren.

Hur går det med manusskrivandet?
– Vi befinner oss i en process där vi tar fram ett antal synopsis. Planen är att Nima Stillerud blir en av 3-4 manusförfattare till serien. Han är också en av upphovsmännen till idén, säger Pontus Edgren.

Kan du ge något exempel från serien. Lite av en trailer så att säga?
– Nej, det kan jag inte eftersom vi inte vill gå ut och berätta exakt vad serien ska handla om.

Ni vill ha in skådespelare, men om Frank är så rolig kanske han även har kvalitéer som skådespelare?
– Vi får väl provfilma honom och se hur det går, säger Pontus Edgren.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.