Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Reklamras för tv i USA

Publicerad: 2 maj 2008, 07:51

Mycket pekar på att de fem största tv-kanalerna i USA kommer att tappa mark i höst. Den bedömningen gör både mediebyråer och kanalerna själva.


Lost var en av serierna som påverkades av strejken. Foto: ABC/TV4

Just nu finns det tre faktorer som talar emot kanalerna. För det första är USA:s ekonomi satt under press. Tillväxten närmar sig noll och landet befinner sig på kanten till en recession. Det gör naturligtvis annonsörerna mer försiktiga.

Samtidigt flyttar tittarna snabbt från det traditionella tablåstyrda tittandet. De väljer i allt högre utsträckning både till lagliga alternativ som Hulu.com och genom illegal fildelning.

Kanalerna har fortfarande inte hämtat sig från författarstrejken. Den har gett färre nya program i vår vilket gett färre tittare och därmed försämrat tv-kanalernas räckvidd.

Strejken har också gjort att höstens tablåer inte är lika attraktiva som ifjol. Inför höstsäsongen ifjol lyckades de fem största kanalerna dra in 9,19 miljarder dollar, enligt Adage. Kris Magel, vice vd på mediebyrån Initative i USA spår att den siffran kommer att sjunka i år.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.