Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Rekordbevakning av Melodifestivalen

Publicerad: 13 mars 2009, 12:34

När årets melodifestival äger rum imorgon kväll i Globen kommer den att rekordbevakas av över 400 journalister. En siffra klart högre än fjolårets. Trots det har det skrivits mindre om årets festival.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenInfopaqSVT

Caroline af Ugglas, Sarah Dawn Finer och Sofia knep de tre sista finalplatserna i Melodifestivalen 2009. Foto: Niklas Ahlgren/SVT

320 journalister. Så många var ackrediterade till föregående års melodifestival, i år har siffran ökat till strax över 400, vilket betyder att det blir den hårdaste mediala bevakningen av festivalen hittills.
–Intresset från media kring festivalen har ökat hela tiden, under festivalens gång, så den här rekordsiffran ser vi som en rolig, men naturlig utveckling, säger Helena Brodén SVT:s presschef under melodifestivalen.

Troligen kommer dock inte alla 400 journalister att finnas på plats utan man räknar med ett visst bortfall, understryker hon.

Men, samtidigt som SVT går ut med dessa rekordsiffror meddelar medieanalysföretaget Infopaq att melodifestivalen är en mediahändelse på nedgång. Årets upplaga har totalt omskrivits i 7818 webbartiklar vilket resulterat i 172 miljoner lästillfällen och ett annonsvärde på 63 miljoner kronor (baserat på att en artikel värderas till ett värde av vad en normal banner kostar under ett dygn på respektive tidnings webbplats) sedan årets melodifestival påbörjades.

Detta är dock en kraftig minskning jämfört med motsvarande period 2008. Då var antalet lästillfällen 29 procent högre och annonsvärdet hela 62 procent högre för artiklarna i webbmedia som handlade om Melodifestivalen.

Fast siffrorna är inget som berör SVT nämnvärt.
–Vi gör inte melodifestivalen för annonsvärdenas skull, för oss handlar det om att nå ut till den breda massan. Vår ingång är engagemang och information, säger Anna Haupt varumärkesansvarig SVT.

Kring själva undersökningen vill inte Anna Haupt ge några kommentarer då de inte satt sig in i den. Men hon betonar:
– Vi koncentrerar oss på att göra ett program som är brett, och för den stora allmänheten. Och siffrorna berör inte oss, klart det är kul om det skrivs om festivalen, men vi är public service och har inget annonsintresse.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenInfopaqSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.