Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Rekordras för TV3 och Kanal 5

Publicerad: 16 februari 2011, 15:00

Tv-tittarna flyr från TV3 och Kanal 5 till SVT. Me­diebyråerna anser att de satsar för lite och för sent. Men TV3:s program­direktör Iréne Lindblad är optimist:
– Det är min absoluta övertygelse att vi tar tillbaka tittarna i vår.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3SVT

truefalse

Iréne Lindblad, programdirektör på MTG och Jonas Sjögren, vd för Kanal 5 och Kanal 9.

MTG:s och SBS tv-kanaler fortsätter att tappa till både SVT och TV4. Sedan oktober har MTG:s fyra kanaler rasat i tittartidsandel från 17,2 till 13,3 procent i januari. Kanal 5 och Kanal 9 har fallit från 10,2 till 7,4 procent. SVT1 har ökat från 19,7 till 26,9 procent, medan TV4 ligger still på 20,7 procent.

TV3 och Kanal 5 har förlorat en fjärdedel av tittandet på fyra månader. Christian Rissel, tv-chef på MEC, kallar rasen för TV3 och Kanal 5 ”anmärkningsvärda”:
– Vi har förvånats över att de inte har satsat mer i brinnande högkonjunktur. Om jag hade jobbat där hade jag nog varvat upp ratingfabriken. De har lovat att satsa mer från och med nu, men de har i motsats till TV4 varit väldigt sena i starten 2011.

Högsäsongerna i tv är mars till maj och oktober till jul. Då ligger priserna i snitt 15–30 procent högre än snittet. Därför är många säsongsformat planerade i tio veckoavsnitt. Men det håller inte längre, påpekar Christian Rissel:
– Nu är säsongen januari till juni och kräver två säsongshöjdare för att täcka in. Men det verkar som om TV3 och Kanal 5 har satsat på att komma i gång i mars. De borde ha kunnat räkna ut att januari skulle ha hög efterfrågan efter en slutsåld höst.
– Om de inte har fångat tittarna tidigt på året får de inte med dem i mars när de kan ta bättre betalt. Och det som var en storsatsning i fjol kanske inte håller i år när SVT och TV4 konkurrerar så hårt.

För ett år sedan inleddes SVT:s vinnarhalvår: vinter-OS, ­Eurovision, bröllop, fotbolls-VM (delat med TV4) och valet. De kommersiella kanalerna backade avsiktligt ner med sikte­ på att ta tillbaka tittare under hösten, men det blev tvärtom. TV4-chefen Jan Scherman har skyllt på att SVT har programmerat råkommersiellt.

Niklas Bellander är Starcoms tv-chef och lika förvånad:
– Vi definierade en negativ trend för TV3 under hösten. Den verkar fortgå och till och med tillta. Under samma tid har TV4 gjort bra ifrån sig.
– Alla säger att de ska förlänga sina säsonger, men TV3 och Kanal 5 har kommit i gång för sent. De borde ha startat tidigare. Om de drar med sig underleveranser in i hög­säsongen kan det bli kostsamt då de säkerligen föredrar att sälja dessa ratings.

Iréne Lindblad är sedan ett år programdirektör på MTG. Hon värjer sig mot kritiken från mediebyråerna:
– Vår högsäsong börjar i mars och vår programmering läggs där den gör mest nytta. Men visst har vi startat säsongen med ”Landskampen”, ”Efterlyst”, ”Rum för en stjärna”, ”The mentalist” och ”Top model”.

Enbart huvudkanalen TV4 uppges ha minst dubbelt så stor programbudget som TV3 och Kanal 5.
– Vi satsar där det gör bäst nytta, säger Iréne Lindblad. Och i mars satsar vi på ”Lyxfällan”, ”Bachelorette”, ”Världens bästa hotell” och en helfredagssatsning med bland annat ”101 sätt att åka ur en gameshow” och ”Varning för barn”.

Jonas Sjögren är vd för Kanal 5 och Kanal 9, landets mest lönsamma kanaler, gratulerar konkurrenterna:
– Både SVT och TV4 har varit duktiga och träffat mer rätt än tidigare. Allt handlar inte om programbudgetens storlek, men våra investeringar drunknar lite i deras stora satsningar. Därför måste vi prioritera att vara starkast ­under högsäsong.
– Det har kommit ett ändrat tryck i efterfrågan som talar för att det är värt att investera mer i mellansäsongerna. Vi har en vilja att förlänga säsongen, men det tar några år att förändra.
– Vi är små och ska inte ta in för mycket. Hittills har vi levererat det vi sålt. Och på måndag börjar ”Ullared”, sedan kommer våra inköpta serier, ”Uri Geller” och ”Filip & Fredrik” i gång. Det gäller att ha lite tålamod med låga siffror.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.