Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så blir Aftonbladet TV:s storsatsning

Publicerad: 19 augusti 2015, 08:51

Jan Scherman om hösten på Aftonbladet TV.

Foto: Björn Elgstrand

Aftonbladet har haft en rekordsommar för tv-tittandet. Hösten inleds med rekryteringar, nya program och ett flertal samarbeten – bland annat med Schibstedkollegor.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVJan SchermanAftonbladetDiscovery Networks SwedenFredrik Virtanen

Aftonbladet TV ökade sina startade strömmar med 47 procent i juni och 48 procent i juli. Aftonbladets morgonshow har omkring 450 000 startade strömmar per dag.

– Vi har visat enkla korta sommarprogram, allt från väder till kungligt och grill. I våras lanserade vi nio nya program och vår nya streamingplattform som gör det lättare att konsumera tv, säger Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV, till Resumé.

Till hösten lanserar Aftonbladet flera nya programsatsningar.

– Vi ska sända ett teknikmagasin och utveckla vår ungdomssatsning Boom. Vi gör också programmet Hjälte-tv i samband med projektet Svenska Hjältar där alla nominerade presenteras. Vi ska livesända Legends Game mellan Liverpool och Manchester United från Friends Arena och kommer framöver att presentera nya sportprogram.

Kvällstidningen utökar även samarbetet med Discovery Networks Sweden (tidigare SBS Discovery).

– I samband med att vi rullar ut Brottscentralen med SBS så släpps en specialsajt för Brottscentralen. Denna ska bli en samlingsplats för Aftonbladets kriminaljournalistik och innehålla nyheter från tv-programmet. Aftonbladet ska även medverka vid Barncancergalan i höst genom att dela ut Årets webbhumorpris som är helt nytt för detta program.

Aftonbladet inleder dessutom samarbete med sina norska Schibsted-kollegor.

– Vi kommer samarbeta kring dokumentärer med Aftenposten och VG. Även med Postkodlotteriet i flera nya program.

Till hösten kommer Aftonbladet Morgon utökas med en ny profil.

– Då kliver kulturjournalisten Fredrik Virtanen in. Vi har redan gjort en handfull anställningar för att stärka kapaciteten live. Idag sänder vi omkring sex timmar live-tv, men ska utöka detta.

Hur ser du på konkurrensen på tv-området?

– Om vi som är marknadsledande inom området får mer konkurrens så är det ett tecken på att vi gjort ett bra jobb. Medan konkurrenterna reagerar på det vi gör så agerar vi genom att driva detta vidare, säger Jan Scherman.

Fler nyheter från Aftonbladet TV presenteras nästa vecka.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.