Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så går det för tv-husens satsningar på webb-tv

Publicerad: 19 januari 2017, 09:33

Den norska succéserien "Skam" är en av nyckelfaktorerna bakom SVT Plays stora ökning under 2016.

Antalet startade strömmar ökade för alla stora svenska tv-hus under fjolåret. SVT fortsätter att dominera markanden, visar MMS årsrapport för 2016.


Ämnen i artikeln:

TV4 PlayDiscovery Networks SwedenSVTMTG TVMMSDiscovery NetworksSVT Play

SVT ökade sin dominans över webb-tv-marknaden under 2016 både sett till startade strömmar och tittartid. TV4, som tog andelar linjärt, gör en marginell ökning när det kommer till webb-tv, enligt MMS årsrapport. OS-året 2016 gav ingen jätteboost för MTG TV sett till startade strömmar. När det kommer till spenderad tid var siffrorna till och med lägre än 2015.

Startade strömmar 2016 (2015)
SVT 853 139 013 (573 581 201)
TV4 265 930 673 (261 079 608)
MTG 76 498 876 (70 831 894)
Discovery Networks 43 005 609 (37 372 837)
UR 8 268 946 (8 487 240)

Spenderade timmar
SVT 198 162 546 (167 211 620)
TV4 64 116 510 (60 537 717)
MTG 20 686 039 (24 694 338)
Discovery Networks 15 341 027 (10 469 991)
UR 1 420 157 (1 487 459)

TV-program topplista                              starter    webbpublik
1) Julkalendern: Selmas saga (SVT 1/12)  875 473   620 976
2) USA-valet (TV4 8/11)                           715 325    127 713
3) Eurovison:Final (SVT 14/5)                  551 357    121 684
4) Skam (SVT 13/12)                                455 274    238 678
5) Så Mycket Bättre Del:1 (TV4 22/10)    422 262     217 417
6) SVT Nyheter: USA-valet (SVT 9/11)    416 064     76 827
7) Fotbolls-EM Sverige-Italien (SVT 17/6) 404 159  124 302
8) Melodifestivalen 2016:Final (SVT 12/3) 391 801 114 814
9) Gift vid första ögonkastet (SVT 14/3)     382 002  260 870
10) Jockiboi och Jonna (MTG 27/6)           375 080 258 524
11) Ex on the Beach  (Discovery 9/5)        361 869 160 359
12) Midnattssol (SVT 30/10)                      348 856 188 483
13) Uti Bögda (SVT 21/10)                        341 899 209 236
14) Paradise Hotel (MTG 5/9)                    322 851 192 582
15) Fröken Frimans krig (SVT 25/12)        320 969  138 959

När det kommer till klipp dominerar TV4 topplistan. De sex mest sedda klippen från förra året kommer från TV4 Play och "Snackisen i Frankrike - ingen lurar Zlatan" blev det mest visade 441 000 starter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.