Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så går tv-tittandet för de stora tv-husen

Publicerad: 4 Juli 2017, 07:15

Discovery Networks Sweden ökar mest i linjär-tv av de svenska tv-husen under det första halvåret 2017, även TV4-Gruppen går framåt medan MTG backar. Det visar preliminära siffror från MMS, beställda av Discovery Networks Sweden.


Ämnen i artikeln:

TV3Bonnier BroadcastingDiscovery Networks SwedenSVTMTG TVMMSTV4Kanal 5

Discovery Networks Sweden växer mest både i huvudmålgruppen 15-44 år och i det totala tittaruniversumet 3-99 år. Tv-huset ökar mest både när man ser till dygnet som helhet (all day), och under primetime-timmarna där konkurrensen är som hårdast. Siffrorna visar att Discovery Networks nu är mycket nära att gå om MTG TV som Sveriges näst största kommersiella tv-hus.

All day ökade Discovery Networks tittartidsandel med fem procent  i huvudmålgruppen 15-44 år, och även med fem procent i det totala tittaruniversumet 3-99 år, under första halvåret 2017 jämfört med motsvarande period i fjol. Enligt de preliminära siffrorna från MMS visade motsvarande siffror för de andra kommersiella tv-husen en treprocentig ökning för TV4-Gruppen i målgruppen 15-44 år och en procent procent i 3-99 år, medan MTG TV tappar 11 procent respektive tolv procent.

Under primetime, ökade Discovery Networks med sex procent i huvudmålgruppen 15-44 år, och med sex procent i 3-99 år under första halvåret 2017 jämfört med motsvarande period förra året. För de övriga kommersiella tv-husen ökade TV4-Gruppen med 4 respektive 5 procent medan MTG TV tappade i primetime: sju procent respektive 13 procent.

Föränringarna under det första halvåret 2017 visar alltså att gapet mellan MTG TV och Discovery är lägre än någonsin. Under perioden var konkurrenterna jämnstora i primetime med en tittartidsandel på 15,3 procent (DNS) respektive 15,4 procent (MTG) i målgruppen 15-44 år, och sett över dygnet som helhet (all day) skiljer nu endast 0,7 procent till MTG:s fördel (15,4 i tittartidsandel för Discovery Networks, mot 16,1% för MTG TV).

15-44 år "All day*

Period MTG SVT TV4gr DNS   16m1-16m6 18,2 27,0 27,4 14,6   17m1-17m6 16,1 26,7 28,2 15,4     -11 -1 3 5

3-99 år "All day"

Period MTG SVT TV4gr DNS   16m1-16m6 12,8 37,3 29,6 9,8   17m1-17m6 11,3 38,4 30,0 10,3     -12 3 1 5

Primetime
15-44 år

Period MTG SVT TV4gr DNS   16m1-16m6 16,6 31,2 27,8 14,4   17m1-17m6 15,4 30,0 28,9 15,3     -7 -4 4 6   3-99 år              MTG SVT TV4gr DNS   16m1-16m6 12,1 42,8 28,0 9,4   17m1-17m6 10,5 42,8 29,4 10,0     -13 0 5 6

*=preliminära siffror från MMS medemätningar

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.