Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så gick årets julkalender bland barnen

Publicerad: 29 December 2015, 13:23

Så bra (eller dåligt) gick årets julkalender hos barnen.

Foto: SVT Play

Hur många av barnen i åldrarna 3-14 år tittade egentligen på årets julkalender? Här får du svaret.


Ämnen i artikeln:

JulkalendernTVSveriges TelevisionSVTMMS

Julkalendern still going strong. Idag skrev vi om att årets julkalender i SVT - ”Tusen år till julafton” - slog tittarrekord. Enligt SVT är det den mest sedda sedan MMS mätmetod infördes 1993. Men hur många av primärmålgruppen barn i åldern 3-14 år såg egentligen årets upplaga? Flopp eller succé? Och hur står den sig jämfört med 2014 års kalender "Piratskattens hemlighet". Avgör själva.

Den tidiga sändningen 07:16 i SVT1 hade mellan starten den 1 december och sista avsnittet den 24 december ett genomsnittligt tittande på 55 000 bland barn i åldrarna 3-14 år. Det innebär en genomsnittlig tittartidsandel på 25,3 procent bland 3-14-åringarna.

Under 2014 tittade i snitt 98 000 av 3-14-åringarna på den tidiga sändningen, vilket motsvarar en andel på 31 procent.

Kanske har barnen blivit morgontrötta, för tittandet bland barn på den sena sändningen 18.45 ökade till 88 000 tittare, med en tittartidsandel på 28,7 procent. Under 2014 var tittandet på den sena sändningen 97 000 och med en tittarandel på 24,2.

Under 2014 hade Piratskattens hemlighet under flera dagar över 150 000 tittare bland barn. Under 2015 ser man både på den tidiga och sena sändningen hur det ligger mer jämt i tittandet. Som mest hade ett enskilt avsnitt av julkalendern 2014 171 000 tittare bland 3-14-åringarna. Under 2015 var den högsta siffran som uppmättes 150 000. Sämst bland barnen i år gick det den 21 december då endast 17 000 av Sveriges 3-14-åringar såg kalendern.

Såhär ser det ut för ett genomsnittligt avsnitt mellan 2010-2013 bland 3-14-åringarna
Tidig sändning 2010: 50 000, 20,3 tittartidsandel
Sen sändning 2010: 42 000, 12,2 tittartidsandel
Tidig sändning 2011: 60 000, 19,6 tittartidsandel
Sen sändning 2011: 60 000, 16,5 tittartidsandel
Tidig sändning 2012: 85 000, 25,1 tittartidsandel
Sen sändning 2012: 80 000, 20,5 tittartidsandel
Tidig sändning 2013: 77 000, 24,7 tittartidsandel
Sen sändning 2013: 100 000 25,6 tittartidsandel

Högst andel tittare bland barnen hade alltså Barna Hedenhös uppfinner julen som gick 2013.

Viktigt att poängtera: Endast tittandet från livedagen räknas.

Alla siffror är framtagna av mätinstitutet MMS.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.