Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så gick julkampen mellan SVT och TV4

Publicerad: 29 December 2015, 13:26

Kalle Anka och Ingvar Oldsberg två tv-vinnare i juletider.

Julen börjar lida mot sitt slut och klassiska jultraditioner inom tv övergår till nyårsrutiner. Resumé har tagit del av siffror från MMS som visar att kampen blev jämn. SVT vann tre av fem bataljer.


Ämnen i artikeln:

Ingvar OldsbergSVTKalle AnkaTv-branschenTV4

23 december
Dagen innan julafton slog TV4:s Bingolotto SVT "Julstök med Lasse Kronér" med bred marginal. Enligt siffror från MMS såg 1,8 miljoner tittare Ingvar Oldsbergs uppesittarkväll i TV4 med start 19.30 fram till TV4. I huvudmålgruppen 15-64 år låg motsvarande siffra på drygt en miljon tittare. Senare på kvällen från 22.16 hade programmet nära 1,5 miljoner tittare.

Motsvarande siffra i huvudmålgruppen låg på 944 000, enligt siffror från MMS. Lasse Kronérs program i SVT hade 491 000 tittare när programmet startade 19.00 en timme senare var siffran uppe i 700 000. I målgruppen 15-64 år var motsvarande siffror 196 000 och 342 000.

Ser man till tittartidsandelar så var siffrorna för Bingolotto i TV4:s huvudmålgrupp starttid med 22.16 50,8/49,0 procent. I målgruppen 3-99 år låg tittartidsandelen på 48,8/52,4 procent. För Lasse Kronérs uppesittarkväll låg motsvarande siffror 15-64 på 15,8/15,2 och 3-99 19,8/18,8 procent.

24 december
Trots ett tittartapp jämfört med förra året håller "Kalle Anka och hans vänner", med start klockan 15.00, fortfarande stången mot konkurrenten. I år landade tittarsiffran på 3,439 miljoner tittare och en tittartidsandel på 95,6 procent. Solsidan hade som mest tittare i det sena blocket från klockan 16.31 med 139.000 tittare i huvudmålgruppen och 223.000 tittare i målgruppen 15-64 år. Då hade serien en tittartidsandel på 10,3 procent i huvudmålgruppen. Tittartidsandelen för Kalle Anka landade på 95,6 i målgruppen 3-99 år och 96 procent i målgruppen 15-64 år.

Senare på kvällen sände TV4 traditionsenligt den populära långfilmen "Tomten är far till alla barnen" med starttid 21.03. Fram till TV4 Nyheterna hade programmet 402 000 tittare i huvudmålgruppen och 592 000 i åldrarna 3-99 år. Efter nyheterna, klockan 22.15, lockades fler tittare till kanalen: 542 000 i huvudmålgruppen och 813 000 totalt.

Med starttid 22.06 i SVT1 låg tittarsiffran för Henrik Dorsins julshow "Medan bocken brinner" på 419 000 i målgruppen 3-99 år och 257 000 i målgruppen 15-64 år. Tittartidsandelen för de olika målgrupperna landade på 16,7 respektive 15,4 procent.

Tittartidsandelarna för "Tomten är far till alla barnen" var 25,3 procent i huvudmålgruppen 15-64 år fram till nyheterna 32,9 procent därefter. I målgruppen 3-99 år var motsvarande siffror 24,2 respektive 33,1 procent.

25 december
På juldagen lockade "Fröken Frimans krig" med starttid 21.01 i SVT1 1,475 miljoner tittare. I målgruppen 15-64 år låg tittarsiffran på 777 000. I TV4 startade "Sällskapsresan" 21.00. Fram till TV4 Nyheterna låg tittandet på 802 000 och 478 000 i huvudmålgruppen 15-64 år. Efter nyheterna var tittandet högre för klassikern; 953 000 i målgruppen 3-99 år och 602 000 i huvudmålgruppen.

Tittartidsandelarna för "Fröken Frimans kring" var 42,2 procent i målgruppen 3-99 år och 36,8 procent i huvudmålgruppen 15-64 år. För "Sällskapsresan" i TV4 var tittartidsandelen före nyheterna 22,9 i målgruppen 3-99 år respektive 22,7 i huvudmålgruppen 15-64 år. Efter nyheterna var motsvarande siffror 39,3 respektive 36,3 procent.

26 december
På annandagen var det säsongsstart för "Stjärnorna på Slottet" i SVT1. 1,287 miljoner tittare såg programmet med starttid 20.00. I målgruppen 15-64 år låg tittandet på 638 000. Med starttid 20.04 sände TV4 revyn "Brännvin i kikarn". Tittarsiffrorna innan nyheterna landade på 878 000 i målgruppen 3-99 år och 473 000 i huvudmålgruppen 15-64 år.

Efter nyheterna, från 22.16, minskade tittandet något till 724 000 i målgruppen 3-99 år respektive 387 000 i huvudmålgruppen 15-64 år. Tittartidsandelarna för "Stjärnorna på slottet" uppmättes till 38,5 procent i målgruppen 3-99 år respektive 33,3 procent i målgruppen 15-64 år.

För "Brännvin i kikarn" landade tittartidsandelen innan nyheterna på 26,2 i målgruppen 3-99 år och 24,2 procent i huvudmålgruppen 15-64 år. Efter nyheterna nådde "Brännvin i kikarn" en tittartidsandel på 24,9 procent i målgruppen 3-99 år och 20,4 procent i huvudmålgruppen 15-64 år. Fotnot: Alla siffror är hämtade från MMS.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.