Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Så gick TV4:s storsatsningar i höst

Publicerad: 13 december 2016, 12:35

Idol-finalen tappade 400 000 tittare jämfört med fjolårets säsongsavslutning. Samtidigt har "Så mycket bättre" gjort en uppryckning. Det visar en sammanställning som Resumé gjort med hjälp av siffror från MMS.


Ämnen i artikeln:

Så mycket bättreMMSIdolTV4

Tablå-tv:s vara eller icke vara är en branschdiskussion som har pågått de senaste åren. Samtidigt har format som familjen samlas kring till helgen som "Så mycket bättre" och "Idol" fortfarande central betydelse för TV4:s annonsaffär.

Underhållningssatsningen Idol avslutade höstens säsong i fredags. Årets program har präglats av hotet om en strejk bland deltagande och sjunkande intresse bland tittarna hemma i stugorna. Det genomsnittliga tittandet på ett avsnitt hat gått ner med 125 000 och den genomsnittliga ratingen i huvudmålgruppen (15-64 år) -1,3 procent, enligt preliminära siffror från MMS. Under finalen i fredags hade tittandet sjunkit med 400 000 jämfört med fjolårets säsongsavslutning.

Siffrorna från säsongen av Så mycket bättre 2016 är preliminära, men hittills har kanalens storsatsning visat ökade tittarsiffror i höst. Lördagsunderhållningen som på lördag sänds för sista gången den här säsongen har en uppåtgående trend i varje kategori. Både vad gäller tittarsiffror (+210 000 tittare i genomsnitt hittills i år) och ratingen i huvudmålgruppen 15-64 år (+2,4).

Den högsta tittarsiffran för säsongen uppnåddes under premiäravsnittet då sångaren Tommy Nilsson hyllades. I genomsnitt såg 2,162 miljoner tittare programmet enligt MMS:s siffror med en rating på 23,4 i kanalens huvudmålgrupp. Sedan dess har tittandet dalat och lördagens program lockade omkring en och en halv miljon tittare enligt de preliminära siffrorna.

Siffrorna för Så mycket bättre i år måste ses i ljuset av att förra säsongens siffror beskrevs som fiaskoartade av kvällstidningarna. Vissa program under fjolårets progamsvit noterade det lägsta tittandet sedan programserien startade 2010.

Siffrorna i Resumés sammanställning avser det linjära tv-tittandet. Tittarsifforna för "Så mycket bättre" säsongen 2016 är preliminära. Siffrorna för "Idol" avser huvudsändningarna.

Så Mycket Bättre                     2015           Datum Rat (1000) A3-99 [KOs]  Rat A3-99 [KOs] % Rat (1000) A15-64 [KOs]  Rat A15-64 [KOs] %   1 1750 18,6 1192 19,4   2 1932 20,6 1276 20,8   3 1809 19,3 1206 19,6   4 1873 19,9 1279 20,8   5 1245 13,3 882 14,3   6 1575 16,8 1068 17,4   7 1615 17,2 1096 17,8   8 1637 17,4 1091 17,7   9 1301 13,8 851 13,8   2016           1 2162 22,8 1451 23,4   2 2155 22,7 1500 24,2   3 1812 19,1 1204 19,4   4 1787 18,8 1266 20,4   5 1894 19,9 1236 20   6 1707 18 1175 19   7 1730 18,2 1172 18,9   8 1536 16,2 1085 17,5               Medel-15 1638 17,4 1106 18   Medel-16 1848 19,5 1261 20,4   Diff 210 2,1 155 2,4               Idol           2015             Rat (1000) A3-99 [KOs]  Rat A3-99 [KOs] % Rat (1000) A15-64 [KOs]  Rat A15-64 [KOs] %   1 984 10,5 675 11   2 942 10 670 10,9   3 909 9,7 650 10,6   4 921 9,8 649 10,6   5 947 10,1 683 11,1   6 924 9,8 652 10,6   7 905 9,6 598 9,7   8 988 10,5 723 11,8   9 1013 10,8 712 11,6   10 944 10 651 10,6   11 1007 10,7 719 11,7   12 943 10 635 10,3   13 905 9,6 600 9,8   14 738 7,9 495 8,1   15 803 8,5 534 8,7   16 742 7,9 501 8,2   17 858 9,1 593 9,6   18 1041 11,1 664 10,8   19 996 10,6 729 11,9   20 944 10 635 10,3   21 965 10,3 692 11,3   22 1003 10,7 673 10,9   23 991 10,5 682 11,1   24 1006 10,7 677 11   25 1024 10,9 707 11,5   26 1051 11,2 712 11,6   27 982 10,4 684 11,1   28 1408 15 934 15,2                           2016           1 861 9,1 577 9,3   2 835 8,8 578 9,3   3 976 10,3 703 11,4   4 802 8,4 599 9,7   5 818 8,6 597 9,6   6 803 8,4 566 9,2   7 840 8,8 595 9,6   8 800 8,4 572 9,2   9 959 10,1 663 10,7   10 835 8,8 597 9,7   11 862 9,1 625 10,1   12 912 9,6 650 10,5   13 736 7,7 514 8,3   14 882 9,3 614 9,9   15 829 8,7 583 9,4   16 784 8,2 558 9   17 821 8,6 585 9,5   18 853 9 625 10,1   19 914 9,6 645 10,4   20 849 8,9 572 9,2   21 804 8,5 556 9   22 853 9 580 9,4   23 870 9,2 627 10,1   24 821 8,6 548 8,8   25 833 8,8 609 9,8   26 794 8,4 563 9,1   27 682 7,2 433 7   28 1038 10,9 653 10,5               Medel-15 971 10,3 668 10,9   Medel16 846 8,9 592 9,6   Diff -125 -1,4 -76 -1,3

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.