Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Så många såg Sarah Sjöström ta OS-guld

Publicerad: 9 Augusti 2016, 11:27

Sarah Sjöström i simbassängen.

Foto: Viasat

Sarah Sjöström slog till med ett OS-guld och världsrekord natten mot måndag. Så här många svenskar såg henne kamma hem medaljen. ”OS är en god affär”, säger presschefen Susanne Nylén.


Ämnen i artikeln:

Sarah SjöströmTV3OS 2016MTGViasatOS i RioViasat Sport

MTG har betalat dyra pengar för att få visa OS exklusivt i sina 17 OS-kanaler. Då OS utspelar sig i Rio de Janeiro, Brasilien, är tidsskillnaden fem timmar, vilket naturligtvis kan vara ofördelaktigt tittarmässigt.

Stora förhoppningar ligger på simmerskan Sarah Sjöström under hela OS. Natten mot måndag, närmare bestämt klockan 03, tog Sarah Sjöström OS-guld i 100 meter fjärilsim – och slog dessutom världsrekord. Loppet hade 280 000 tittare och 1,9 i rating. Hon var dessutom snabbast i semifinalen på 200 meter frisim, som gick av stapeln natten mot tisdag. I natt simmas finalen.

Emma Johanssons cykellopp där svenskan tog silver sågs av 688 450 tittare och hade 5,0 i rating i Viasats målgrupp 15-49 år.

OS-invigningen hade totalt 183 807 tittare natten mot lördag. Reprisen under lördagen sågs av 279 600 tittare och 1,9 i rating.

Är ni nöjda med siffrorna hittills?
– Vi är nöjda med siffrorna i allmänhet och sändningarna i synnerhet som varit fantastiska. De som inte orkar hålla sig vakna på nätterna får en bra resumé på morgnarna på TV3 i morgonmagasinet "Godmorgon Rio” med Lisa Miskovsky, säger MTG Sveriges presschef Susanne Nylén, till Resumé.

Har siffrorna motsvarat målen?
– Det har bara gått en helg ännu och vi har nästan två veckor kvar så ställ den frågan igen i slutet av de olympiska spelen.

Kommer Viasat kunna räkna hem affären?
– Ja, OS är en god affär på kort och lång sikt. Detta genom direkta intäkter plus att det genererar nya kundkontakter och relationer som ger avkastning under en längre tid.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.