Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så mycket minskar tv-tittandet

Publicerad: 9 Januari 2014, 08:59

Foto: Colourbox.

Den genomsnittliga dagliga tittartiden sjönk från 164 minuter 2012 till 159 minuter 2013, enligt MMS. Den dagliga räckvidden för TV bland 3-99 åringar sjönk från 71 procent 2012 till 69 procent 2013.


TV4 går mot stömmen genom att ökningen i tittartidsandel från 18,5 till 19,9 procent i  kanalens huvudmålgrupp 12-59 år. Dessutom ökade TV4-gruppens näst största kanal, Sjuan, från 4,6 till 4,8 procent.

SVT, TV3 och Kanal 5 backade.

– 2013 var ett år utan större sportevenemang som OS eller fotbolls-VM. Dessutom bidrog det varma vädret under sommaren och hösten till ett minskat TV-tittande, säger Danielle Aldén, chef Broadcast på MMS, i ett pressmeddelande.

Högst räckvidd hade SVT1 som under en genomsnittlig dag sågs av 38 procent av 3-99 åringarna. Bland tittare under 40 år var däremot räckvidden högst för TV4.

Melodifestivalens svenska final på SVT1 var årets mest sedda program – 4 150 000. Melodifestivalen har också andraplatsen och tredjeplatsen för två deltävlingar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.