Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Så mycket tappade Melodifestivalen

Publicerad: 6 februari 2017, 09:32

Nano blev en av deltagarna att gå till festivalen av Mello

Foto: SVT

SVT och Melodifestivalen tappade tittarandelar, men dominerar alltjämt. Der visar siffrorna från lördagens premiär.


Ämnen i artikeln:

SVT

Sågad programledarinsats, Charlotte Perellis fiasko och Nanos triumf. Melodifestivalens premiär bad som vanligt på både ris och ros under lördagens premiärtävling i Göteborg.

SVT:s siffror för premiärprogrammet av Melodifestivalen landade på 3,2 miljoner i tittargruppen 3-99 för broadcast. Över 70 procent av tv-tittarrna valde Melodifestivalen, vilket är något sämre än förra året då motsvarande siffra låg på 74,1 procent. Det visar siffror från MMS.

– Melodifestivalen och dess låtar och artister engagerar fler än nånsin. Över 3 miljoner har sett premiären vilket visar på att intresset håller i sig, även om det innebär en liten minskning på broadcast-tittandet sen förra årets premiär. Det intressanta är att vi nådde ett röstningsrekord på 5,7 miljoner röster för en deltävling. Över en miljon fler än i någon deltävling. Det tyder på ett enormt starkt startfält och att den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, till Dagens Media.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.