Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 6 februari 2017, 09:32
Nano blev en av deltagarna att gå till festivalen av Mello
Foto: SVT
SVT och Melodifestivalen tappade tittarandelar, men dominerar alltjämt. Der visar siffrorna från lördagens premiär.
Ämnen i artikeln:
SVTSågad programledarinsats, Charlotte Perellis fiasko och Nanos triumf. Melodifestivalens premiär bad som vanligt på både ris och ros under lördagens premiärtävling i Göteborg.
SVT:s siffror för premiärprogrammet av Melodifestivalen landade på 3,2 miljoner i tittargruppen 3-99 för broadcast. Över 70 procent av tv-tittarrna valde Melodifestivalen, vilket är något sämre än förra året då motsvarande siffra låg på 74,1 procent. Det visar siffror från MMS.
– Melodifestivalen och dess låtar och artister engagerar fler än nånsin. Över 3 miljoner har sett premiären vilket visar på att intresset håller i sig, även om det innebär en liten minskning på broadcast-tittandet sen förra årets premiär. Det intressanta är att vi nådde ett röstningsrekord på 5,7 miljoner röster för en deltävling. Över en miljon fler än i någon deltävling. Det tyder på ett enormt starkt startfält och att den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, till Dagens Media.
Ämnen i artikeln:
SVT