Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Så rider amerikanska tv-bolag på Pokémon Go-vågen

Publicerad: 15 juli 2016, 11:17

Tv-bolag med rättigheter i Pokémonproduktioner gnuggar händerna. Tittarsiffrorna har redan gått upp, och man försöker nu locka tittare bland spelets användare.


Ämnen i artikeln:

HuluPokémon GoNetflixAmazon

Pokémon Go kommer allt närmare Sverige. Tidigare i veckan stod det klart att spelet lanseras i Tyskland och under gårdagen var det Storbritanniens tur, enligt Daily Mail.

I USA, Nya Zeeland och Australien har spelet funnits i en dryg vecka, och bland annat flera amerikanska tv-bolag som har rättigheterna till serier och filmer om Pokémon börjar nu känna av effekter, enligt Adweek.

Streamingsajten Hulu, som har sex säsonger Pokémon, har sedan den 1 juli sett en fördubbling av det genomsnittliga tittandet på serien. Sedan lanseringen av Pokémon Go (7 juli) har tittarna blivit 10 procent fler.

Hulu satsar dessutom stort på att marknadsföra serien. Dels som banners på sajtens översta och största puffar, dels genom lockande inlägg i sociala medier.

Cartoon Network, som har rättigheterna till den aktuella Pokémon-säsongen har ännu inte sett någon skillnad i tittarsiffror, men man planerar att ändra på saken genom att arrangera Pokémonmaraton.

Aktörer som Netflix och Amazon, som också har rättigheter, har däremot inte börjat marknadsföra serien, enligt uppgifter till Adweek. Man kommenterar inte heller hur tittarsiffrorna har påverkats.

Redan nu har filmbolag börjat tävla om rättigheterna till att göra en film om Pokémon Go, skriver Deadline. Men till dess får filmsugna hålla tillgodo med de äldre produktionerna.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.