Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så rika blir tv-profilerna på sina egna viner

Publicerad: 21 Juli 2014, 07:59

Ernst Kirchsteiger, Per Morberg och Tina Nordström

Kändisvinerna kryllar i butikerna och i år ger sig medieprofiler som Amelia Adamo och Alex och Sigge in på marknaden. Det är Per Morbergs kändisvin som drar in överlägset störst intäkter visar Veckans Affärers sammanställning.


Ämnen i artikeln:

Ernst KirchsteigerPer MorbergTina NordströmSystembolaget

Först ut bland kändisvinerna i Sverige var TV4:s vinexpert Bengt Frithiofsson som lanserade fyra egna viner 1997.

17 år senare har marknaden exploderat. Förra året sålde kändisvinerna 2,28 miljoner liter.  Veckans Affärers sammanställning visar att Per Morberg står i en klass för sig när det kommer till försäljning.  

Skådespelaren och tv-kocken står med nära 1,5 miljoner liter och en omsättning på 150 miljoner kronor för 66 procent av kändisvinsmarknaden.

Under 2014 lanserar medieprofiler som Alex Schulman och Sigge Eklund, Amelia Adamo samt Amanda Schulman och Hannah Widell sina egna vinvarumärken på Systembolaget.

Tv-kändisarna vars vinförsäljning (volym och omsättning)

Per Morberg. 1 479 283, 150 miljoner kronor  

Tina Nordström. 114 812 liter. 10,7 miljoner kronor

Bo Hagström. 85 658 liter. 6,8 miljoner kronor  

Maria Montazami. 45 272 liter. 6,0 miljoner kronor

Bengt Frithiofsson: 56 832 liter. 5,2 miljoner kronor  

Ernst Kirchsteiger, 32 747 liter. 4,3 miljoner kronor

(Källa: Veckans Affärer)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.