Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Så skapar Perfect Day reality-tv av ett varumärke

Publicerad: 6 februari 2017, 12:13

"Välkommen på visning" har premiär i TV3 i kväll.

Hemverkets vd Imre Marton ville göra en tv-serie om sitt företag och introducerade idén för Perfect Day Medias vd Hannah Widell. I kväll har Hemverket premiär i TV3 och för Resumé berättar de om historien bakom formatet.


Den internetbaserade mäklartjänsten Hemverket grundades 2005 och har de senaste åren poppat upp som en utmanare i räkna med för de traditionella mäklarna. Företagets affärsidé bygger på att det är de säljande privatpersonerna, inte auktoriserade fastighetsmäklare, som sköter visningarna av objekten och i kväll blir företaget precis som Ullared reality-tv med premiär avsnitt i TV3. För produktionen står Perfect Day Media

Samarbetet mellan Hemverket och Perfect Day Media startade för omkring ett år sedan. Mäklaren började då sponsra ett antal av mediehusets podcasts samtidigt som vd:n Hannah Widell tillsammans med sin syster, tillika bolagets kreativa chef, Amanda Schulman spelade in en kort film för kunden. I dag har uppdraget växt och inrymmer flera olika pr-drivna aktiviteter.

Idén kring ett renodlat tv-format kom från Hemverkets vd Imre Marton.

– Han är väldigt skicklig på marknadsföring och tänkte att vi genom vår bakgrund i produktionsbranschen kanske kunde göra tv utöver det vi redan gör.

Perfect Day Media och Imre Marton sålde in tv-programmet tillsammans. TV3 gillade vad de såg i pilotavsnittet och i kväll är det premiär för "Väl

– Ett varumärke som går in och vill göra tv måste tänka bort säljet. Vi vet att det är bra innehåll som driver tittande och då måste kunden vara beredd på att lägga sin vanliga marknadsföringsplan åt sidan för en stund och vara öppen för ett annat sätt att tänka.

Innehåll från och markandsföring av tv-programmet kommer att spridas i Hemverkets egna kanaler, Perfect Day Medias ekosystem och i TV3:s sociala medier.

Vad såg ni för potential i innehållet kring Hemverket?
– Hela deras affärsidé där privatpersoner själva säljer sina bostäder skapar en spännande dramaturgi i sig och innehåller många människoöden både roliga och sorgliga. Det finns så många anledningar till varför folk väljer att sälja sina bostäder. I andra hand är Imre en färgstark person som går igenom rutan.

Hur mycket har Imre och Hemverket varit med och påverkat innehållet?
– Han har haft mycket tankar och idéer, men i slutändan är det produktionsbolaget som skapar produkten.

Utvecklingen där fler och fler varumärken syns på det här sättet, hur mycket handlar den om pengar och konstnadspressen för tv-husen?
– Det är klart att ganska mycket handlar om pengar. De kommersiella tv-husen måste hitta nya vägar och villkoren har förändrats.

Hemverkets vd Imre Marton berättar hur han kom på idén med en tv-serie.
– Jag känner ju till Amanda och Hannahs bakgrund i produktionsbranschen och tyckte samtidigt att vår affärsmodell skapar spännande situationer. Det är stora kontraster mellan objekten som säljs i Norrland och i Skåne. Att det är privatpersoner som säljer gör också att roliga situationer uppstår. Utmaningar som skapar bra tv helt enkelt.

Vilken var den största utmaningen för dig som företagsledare?
– Det är att någon annan har kontrollen över bilden av verksamheten och dig som privatperson. Det tar ett tag att bli trygg med den situationen.

Vad får ni ut av att synas i tv som ni inte får i andra typer av aktiviteter?
– Det är det enda sättet att berätta för allmänheten hur det egentligen går till. Vi har ett stort problem att många tror att vårt erbjudande är lite för bra för att vara sant. Det finns också 7000 mäklare som gärna vill få det till att vi är något annat än vad vi är. Med tv-formatet har vi möjlighet att visa en transparent bild av företaget.

Hur stor delkostnad har ni stått för i samband med den här produktionen?
– Vi har ett avtal och uppgifterna är konfidentiella, men jag kan säga så mycket som att vi har inte släppt kontrollen helt till TV3 och produktionsbolaget. Det är vissa saker som vi har tyckt varit viktiga och där har vi fått inflytande.

Perfect Day Medias vd Hannah Widell har en bakgrund i produktionsbolagsvärlden och Mastiff. Hon ser en stor skillnad med varumärkens kopplingar till tv-format jämfört med för 5-6 år sedan då bland annat Bauhaus köpte innehåll i TV3 och talkshowen Adam live.

– I dag utvecklar man tv-format tillsammans med varumärket medan man tidigare lade på ett sponsorskap i efterhand. Det här är en mer spännande arbetsprocess som gör kunden mer delaktig, säger Hannah Widell till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.