Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så skulle priset höjas

Publicerad: 14 Januari 2010, 14:42

TV-kanalernas kamp om fotbollsrättigheterna blir allt märkligare. Resume.se kan visa avtalet som skulle trissa upp priset på Premier League. Vinnare på avtalet är agenten Rune Hauge och norska TV2.


Ämnen i artikeln:

Premier LeagueTV2 Norge

Dokumentet som är underskrivet av norska TV2-chefen Alf Hildrum är undertecknat den 21:a oktober 2009. Det handlar om att den hårt pressade tv-kanalen har tecknat en avsiktsförklaring (letter of intent) om att köpa rätten till Premier League i Norge för säsongerna 2010/2011 till 2012/2013.

Det märkliga med avtalet är inte prislappen som är väl tilltagen. TV2 säger sig vara beredd att köpa rättigheterna för 130 miljoner norska kronor per säsong, vilket ger en total prislapp på ganska exakt en halv miljard svenska kronor.

Det finns två andra saker som är betydligt underligare. Avtalet är nämligen tecknat med Profile Partners Ltd. Bakom det bolaget står Rune Hauge, norrmannen som har sina fingrar med i de flesta fotbollsaffärer som görs i Norden. Ibland både med uppdrag åt säljaren och köparen som Resume.se tidigare rapporterat. Problemet med avtalet är att det inte är Hauges bolag som har rätten till Premier League.

Istället var det Medge Consulting med gamla Canal Plus-chefen Peter Liljestrand som lade beslag på rättigheterna för den brittiska toppligan.

En annan märklighet med avtalet är att TV2:s pris är ett maxpris. Kanalen skulle dessutom få en kick-back om priserna i de övriga Nordiska länderna trissades upp. Om den norska prislappen skulle utgöra mindre än 38 procent av den Nordiska skulle kanalen får 25 procent av det beloppet. Det vill säga den norska affären skulle användas för att trissa upp priset för TV4-Gruppen och MTG som är de troligaste köparna.

Men det hemliga avtalet har nu blivit allmänt känt, Förutom Resume.se har även norska Kampanje kommit över avtalet. Rune Indrøy kommunikationschef på TV2 säger till Kampanje att avtalet nu inte gäller längre och något nytt har heller inte tecknats. Alf Hildrum får också skarp kritik för avtalet. Han hade inte informerat styrelsen om den planerade jätteaffären. Dessutom kommer den i ett läge då kanalen tappat 400 miljoner i reklamintäkter och bantat antal heltidstjänster med 130.

Här kan du ladda ner avtalet

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Premier LeagueTV2 Norge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.