Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Så sumpade TV4 Premier League

Publicerad: 30 mars 2010, 14:43

Medge Consulting försökte få till en dialog med TV4 kring Premier League-rättigheterna. Men TV4 valde en annan linje: – Vi var förvånade över att TV4 inte ville ha en dialog med oss, säger Peter Liljestrand, delägare på Medge Consulting. TV4 vill inte kommentera Resumés uppgifter.


Ämnen i artikeln:

TV4Premier LeagueMedge Consulting

truefalse

(Illustration: Andreas Elgstrand)

I mitten på december förra året vann Medge Consulting och dess ägare Peter Liljestrand och Tim Smart tv-rättigheterna kring Premier League, engelsk fotbolls högsta division. Enligt uppgift till Resumé var priset 1,2–1,5 miljarder kronor
– Det är så klart ett ganska stort spann på 300 miljoner kronor, men totalsumman ligger inom det intervall du nämner, säger Tim Smart, delägare i Medge Consulting.

Än i dag är det oklart vem som gick in som finansiell garant åt Medge Consulting. Det är heller inget som Peter Liljestrand eller Tim Smart vill kommentera. Däremot är Peter Lilje­strand öppen kring att TV4 kraftigt har underskattat Medge Consultings möjligheter att köpa loss rättigheterna till Premier League:
– Deras strategi var att inte ha någon dialog med oss, vilket jag tolkar som att man trodde vår affär inte skulle­ gå igenom, säger Peter Liljestrand.

Enligt flera insatta källor till Resumé­ ska det ha uppstått storgräl mellan TV4:s koncernchef Jan Scherman och Canal+ vd Jonas Eriksson kring strategin för Premier League-rättigheterna:
– Jonas Eriksson är lite av en styrelse­älskling och har ordförande Torsten Larssons öra. Det var hela tiden Jonas Erikssons linje att man skulle ligga lågt, men detta var ett enormt misstag. Effekten är att man kommer att förlora hundratals miljoner kronor, säger en insatt TV4-källa till Resumé.

Den 22 mars gick MTG ut med att Viasat hade vunnit rättigheterna kring Premier League för tre år framåt. 

Enligt Resumés källor vara Canal+ förbannat över att rättigheterna splittrades upp. Man tyckte också att priset var på tok för högt.

I förhandlingarna fanns förutom MTG och TV4 en rad andra intressenter: ESPN, Eurosport, MTG och SBS, som äger Kanal 5 och Kanal 9. Vad gäller SBS fördes en dialog med Nordenchefen, som var intresserad av delar av rättigheterna för Danmark och Sverige. Men det ville inte Medge Consulting erbjuda:
– Han menade att SBS kan vara intresserat av enstaka matcher. Men eftersom vi redan hade splittrat sändningarna i Norden ville vi hålla det intakt i respektive land. Så SBS föll bort snabbt i våra huvudförhandlingar, säger Peter Liljestrand.

Enligt Resumés beräkningar landar den köpesumman på drygt 1,6 miljarder kronor. Prislappen i Norge till TV2 är 630 miljoner kronor, Sverige och Viasat 680 miljoner kronor, Danmark säljs matchvis till SBS, men väntas bli drygt 180 miljoner kronor. Finland är inte klart, men beräknas till nära 120 miljoner kronor, vilket gör totalt drygt 1,6 miljarder kronor. Det vill säga Medge Consulting gör en vinst på som mest 400 miljoner kronor och som minst 100 miljoner kronor. 

Men stora advokatkostnader och andra arvoden äter upp en del av kakan. Därutöver ska rättighets­agenten Rune Hauge och hans bolag Profile Partners ha en del av vinsten. Detsamma gäller den aktör som har gått in som finansiell garant. Trots det återstår stora summor för Peter Liljestrand och Tim Smart:
– Jag vill inte kommentera dina siffror, men generellt sett är vi nöjda med affären, säger Peter Liljestrand.

Då det var klart att Viasat hade vunnit rättigheterna till Premier League valde TV4 omedelbart att flytta över spanska La Liga till Canal+.
– Blir Zlatan Ibrahimovic skadad en längre tid är det mycket troligt att intresset för La Liga sjunker. För två år sedan var Serie A en het produkt i Sverige, vilket framför allt berodde på att Zlatan spelade där, säger Tim Smart.

Det har även spekulerats, bland annat i Expressen, i hur Viasat ska kunna få ekonomi i sin 1,6-miljardersinvestering.

Enligt vissa källor till Resumé är rättighetsagenten Rune Hauge hjärnan bakom hela affären. Det vill säga idén att stycka upp rättigheterna för de respektive länderna.
– Rune Hauge är en man som är välmöblerad mellan öronen så det är helt klart han som ligger bakom idén. Sedan grävde han fram Peter Liljestrand och Tim Smart. Därefter uppvaktades Premier League så gott som dagligen, säger en källa.

Om det verkligen är Rune Hauge som är hjärnan bakom affären kan man fråga sig varför han behövde Medge Consulting.

Enligt insatta källor beror detta på en gammal mutskandal i Storbritannien. Denna innebar att efter det kommit fram att Arsenals tränare Richard Graham tagit emot 425 000 pund från Rune Hauge i samband med två spelarköp fick han sparken och blev avstängd i ett helt år. Något som många engelsmän kommer ihåg än i dag. Samtidigt har Peter Liljestrand ett förflutet som sportchef på Canal+, medan Tim Smart har varit nordisk försäljningsdirektör på samma bolag. Därmed har de redan upparbetade relationer med Premier Leagues kansli. Men Peter Liljestrand tycker att resonemanget är struntprat:
– Vi köpte Premier League-rättig­heterna oberoende av Rune Hauges bolag Profile Partner. Sedan känner jag naturligtvis till muthistorien, men den var ju över 20 år sedan. Därefter har Rune Hauge anlitats av Svenska fotbollförbundet, Svenska hockeyligan, oss och en rad andra aktörer. Så jag bedömer att mutaffären är överspelad, säger Peter Liljestrand.

Resumé har spekulerat i om Viasat köpte Premier League för att försvaga Canal+ och som bonus och direkt effekt komma över Boxer till ett lägre pris. Men Tim Smart ger inte mycket för ett sådant resonemang.
– Med tanke på Boxers breda utbud har jag svårt att se att man skulle bli särskilt försvagad på grund av att Viasat har köpt rättigheterna till Premier League. En ny licensrunda är på gång och då kommer man säkert att försöka få sända matcher i Premier League, säger Tim Smart.

Däremot är Tim Smart fullständigt övertygad om att Viasataffären ritar om kartan för premiumbaserade tv-tjänster långt in i framtiden:
– I Norge kommer Canal+ att förlora många prenumeranter som hade kanalen för just Premier League. Detsamma gäller Sverige.

I tidigare intervjuer med Resumé har Canal+ vd Jonas Eriksson hävdat att han inte har trott att Medge Consulting har tillräckliga tillgångar:
”De har tidigare internet­rättigheterna till superettan och bandy-VM. Där­ifrån är steget väldigt långt till Premier League.”

Jonas Eriksson menade också att den prislapp som det då spekulerades i, 100 miljoner euro, var alldeles för hög:

”De kanske har en annan kalkylator än jag. Men det kan ju också vara så enkelt att den som lagt budet inte har koll på marknaden.”

Nu råder det andra tongångar. TV4 låter via sin presschef, Gunnar Gidefeldt, meddela att varken Jonas Eriksson eller Jan Scherman vill kommentera Resumés uppgifter om hur affären har gått till:
– Affären är redan klar. Så vi väljer hellre att fokusera på vår fortsatta strategi, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.