Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Så tittade svensken på linjär-tv 2016

Publicerad: 13 Januari 2017, 09:38

Melodifestivalen var en av årets stora tv-händelser.

Foto: SVT

Förra året slog TV4-Gruppen rekord både när det kommer till det linjära och digitala tv-tittandet. Andra tv-aktörer backade, visar MMS siffror.


Ämnen i artikeln:

TV4-GruppenMMSTv-branschenTV4

Tv-tittandet backade under förra året och en genomsnittlig svensk såg under 2016 2 timmar och 29 minuter per dygn, en minskning med omrking 5,5 minuter eller 3,6 procent visar MMS-siffror.

SVT är alljämt tv-huset nummer ett för de äldre tittarna, och därmed också i befolkningen som helhet. Totalt nådde SVT en andel på 36,1 procent (35,9), följt av TV4-Gruppen på 30,9 procent (30,5), MTG på 15,6 procent (14,6) och Discovery Networks på 10,5 procent (11,8).

TV4-Gruppen rapporterar själva ett starkt år sett till den totala tittartiden. Under 2016 spenderade genomsnittstittaren 46 minuter i TV4-Gruppens kanaler vilket är en minskning med en mit jämfört med 2015 .Men TV4-Gruppen stod emot den totala put-minskningen och nådde sin högsta andel någonsin med 32,4 procent i huvudmålgruppen 15-64.

I samma målgrupp nådde MTG  en andel på 19,4 procent och Discovery Networks 13,3 procent. Också i konkurrenteras huvudmålgrupper ökade TV4-Gruppen sina andelar, och förstärkte positionen som det största kommersiella tv-huset.

Beträffande TV4-kanalen specifikt, blev 2016 det bästa året sedan 2007 sett till andel, med 21,1 procent (20,9) i andel i huvudmålgruppen 15-64 år.

Under 2016 lade TV4 Play det mesta av sitt innehåll bakom inloggning, och menar att man räkade med ett tillfälligt men betydande tapp.

Med 2,2 miljoner användare hade vid årsskiftet loggat in på TV4 Play trots ett befarat tapp i konsumtion på grund av inloggningen, ökade även den spenderade tiden på TV4 Play med över 7 procent – till 64 miljoner timmar, enligt siffror från MMS

– TV4 Plays stora framgångar – både vad gäller inloggning och ökad konsumtion – och att vi så pass väl lyckats hålla emot den vikande putten, visar att vår plattformsoberoende strategi är rätt väg att gå. Det lägger också grunden för våra fortsatta satsningar på det starkaste svenska innehållet och ännu bättre tittarupplevelser under 2017. Liksom än mer relevanta målgrupper för annonsörerna, där transparens och mätbarhet blir nyckelfaktorer när vi rör oss mot en tv-marknad där man inte gör skillnad på linjär och digital video, säger TV4-Gruppens operative chef Mathias Berg, i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.