Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Så växer onlinetittandet för tv-husen

Publicerad: 18 Januari 2018, 09:33

Det totala tv-tittandet nådde rekordnivåer under hösten 2017, och det är online som har tillväxt.

Foto: Mostphotos

Svenskens totala konsumtion av rörlig bild nådde nya rekordnivåer 2017. Det visar MMS:s årsrapport där TV4 Play står för nära häften av de totala reklamkontakterna.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVDiscoveryMTGSVTMMSTv-branschenTV4

Det är fortfarande traditionell tv som dominerar och står enligt rapporten för över två tredjedelar av det totala tittandet på rörlig bild i Sverige som under hösten 2017 nådde en toppnotering på 4 timmar och 38 minuter i genomsnitt. Men det är online som tillväxten sker.

SVT är alltjämt största tv-hus befolkningen som helhet och är särskilt starka hos de äldre tittarna. SVT ökade sin andel till 37,1 procent (36,1), följt av TV4-Gruppen på 32,4 procent (31,1), MTG på 13,2 procent (15,7) och Discovery Networks på 10,8 procent (10,5).

(KÄLLA MMS)

TV4 Play har i dagsläget 3,8 miljoner registrerade användare. MMS- rapporten visar att tjänster står för över hälften av AVOD-konsumtionen och nära hälften av de totala reklamexponeringarna. Rapporten visar också att TV4-Gruppens linjära kanaler noterar all-time-high när det kommer till tittartidsandelar någonsin, med över en tredjedel av det totala tv-tittande i huvudmålgruppen. Enligt rapporten gör TV4 sitt andelsmässigt bästa år sedan 2006.

Tittarnas användande av TV4 Play ökade med 18 procent. TV4 Plays andel av konsumtionen bland de kommersiella mediehusen var 52 procent, MTG stod för 18 procent AVOD-tittandet, Discovery Networks 14 procent och Aftonbladet TV (första gången med i mätningen) 15 procent.

TV4 Plays annonslager ökade med 38 procent under 2017 och antalet levererade reklamkontakter ökade med 75 procent. Totalt svarade TV4 Play 46 procent av alla levererade reklamexponeringar för AVOD-tjänsterna. MTG stod för 25 procent av kontakterna, Discovery för 10 procent och Aftonbladet TV för 20 procent.

(KÄLLA MMS)

Gällande mest sedda klipp online så nådde Aftonbladets video från Terrorattacken i Stockholm "Lastbil körde in i folkmassa" 4 856 269 videostarter under året.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.