Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Sanningen om TV4 News tittarsiffror

Publicerad: 28 Februari 2012, 10:24

Anna Herdenstam, nyhetsankare på TV4 News.

Foto: TV4.

TV4 News hävdar att man har 250 000 unika tittare per dag. Men MMS-siffror visar en helt annan bild av verkligheten. Kanalen hade 42 000 tittare igår, måndag, som såg minst 5 minuter under det dygnet. Enligt Göran Ellung, som är chef för Nyhetsbolaget, beror skillnaderna på att MMS inte räknar in Comhem-tittandet.


Ämnen i artikeln:

Göran EllungNyhetsbolagetTV4 News

TV4 News drog igång den 24 januari. Så sent som förra veckan gick TV4 News ut med att de första räckviddsmätningarna visar att kanalen har 250 000 unika tittare per dag.

Göran Ellung, chef för TV4-gruppens Nyhetsbolaget, gav följande kommentar till Dagens Media.

– Det här är en enorm satsning och det hade kunnat börja betydligt sämre.

Då Resume.se ber om siffror från mätbolaget MMS visar dessa en helt annan bild av verkligheten.

Här framgår att TV4 News enbart hade 14 000 tittare under gårdagen, det vill säga måndag denna vecka. Här är mätvärdet att man har tittat på kanalen minst fem minuter under det gångna dygnet.

Tittar man i stället på mätvärden som 1 respektive 3 minuter hamnar visserligen siffrorna något högre – 44 000 tittare för båda mätvärdena, men det är långt ifrån de 250 000 unika tittare per dag som TV4 News med Göran Ellung i spetsen har pratat om.

Här kan visserligen nämnas att det råder sportlovstider just nu vilket kan dra ned tittandet något, men då kanalen sändes okodad i marknätet under torsdagen förra veckan i samband med rapporteringen om lill-prinsessan Estelles födsel hade TV4 News endast 42 000 tittare. Det vill säga som tittade minst 5 minuter det dygnet, enligt MMS. Det hjälper heller inte om man tittar på andra mätvärden som 1 minut eller 3 minuter. Då låg tittandet på 105 000 respektive 66 000.

Enligt Göran Ellung, som är chef för Nyhetsbolaget, som producerar TV4 News, finns en naturlig förklaring till att det råder så stor skillnad mellan MMS siffror och TV4:s egna. Han menar att detta beror på att MMS inte räknar in Comhem-tittandet i sina siffror, vilket innebär att TV4 News multiplicerar sitt eget tittande gånger tre:

– Vi inledde våra mätningar den 30 januari och har fram tills den 20 februari som sämst haft 50 000 unika tittare hos oss och som bäst 170 000 unika tittare. Om man sedan tar detta gånger tre får man 243 000 unika tittare i genomsnitt, säger Göran Ellung.

Men hur kan ni räkna med gånger tre? Ni har ju ingen aning hur många Comhem-abonnenter som ser på TV4 News?
– Vi räknar med att 1/3 ser kanalen via Comhems digitala sändningar och satellitalternativ, medan 2/3 ser kanalen via de analoga sändningarna, säger Göran Ellung.

Han påpekar också att tittandet snarare är något högre än vad man har gått ut med i och med att TV4 News även sänds vis Kanal Global mellan 11-18 varje dag.

– Det här gör snarare att siffrorna är i underkant. Sedan får man heller inte glömma alla tittare via TV4 Play som ju precis har slagit all-time-high, säger Göran Ellung.

Men återigen. Hur kan ni räkna med gånger tre via Comhem?
– Då det är betydligt enklare att få in TV4 News via Comhem eftersom man inte behöver söka om och liknande får man anta att vårt antagande är ytterst korrekt, säger Göran Ellung.

Han påpekar också att kanalen hade 127 000 unika tittare i fredags:

– Om man gör ett rimligt antagande att två tredjedelar inte mäts hade vi 350 000-360 000 unika tittare den dagen, säger Göran Ellung.

Hur det kan komma sig att man har 127 000 unika tittare fredagen, men endast 42 000 tittare dagen innan då man ändå sände kanalen okodat i marknätet är dock oklart.

Göran Ellung menar också att det är ett problem att många inte får in TV4 News:

– Vi känner ett stark tryck att komma ut i marknätet med kanalen och får dagligen mail och telefonsamtal om detta. Många vill ha tillgång till TV4 News i och med att det är en informationskanal, säger Göran Ellung.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.