Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Scherman: ”H&M-ledningen verkar ha en motorväg in till Bonnier”

Publicerad: 21 december 2012, 11:59

Jan Scherman, Nyhetsbolagets styrelseordförande

Foto: Hanna Teleman

I veckan har ett ordkrig trissats upp mellan Jan Scherman och H&M:s styrelseordförande Stefan Persson. I en intervju med Resumé berättar Nyhetsbolagets styrelseordförande om varför han valde att ta bladet från munnen. – Journalistisk tystnad har aldrig varit någonting positivt, säger Jan Scherman till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanKalla FaktaH&MStefan Persson

Allt började i förra veckan. Resumé kunde då avslöja att H&M och Stefan Persson anmälde "Kalla fakta" till Granskningsnämnden, trots att programmet inte sänts. H&M:s kritik mot granskningen slutade inte där.

I en krönika från måndagens Dagens Inustri berättade Nyhetsbolagets styrelseordförande Jan Scherman att H&M:s styrelseordförande Stefan Persson tagit kontakt med flera toppchefer på Bonnier för att redigera bort bilder på hans egendomar i Storbritannien.


Under rubriken "Omaka vänner av censur" jämförde Jan Scherman Stefan Perssons agerande med den kinesiska litteraturpristagaren Yo Mans kärlek till censur under rubriken "Omaka vänner av censur"

I går valde Stefan Persson att replikera Jan Schermans anklagelser:

”Att jämföra invändningar mot närbilder av privata hem med censuren i Kina vittnar om en svacka i sinnet för proportioner”, skrev han i en debattartikel. I Dagens Industri.

I dag väljer Jan Scherman återigen att öppet kritisera H&M-ledningens agerande på debattsidan i samma tidning under rubriken "Pampklassiker att klaga på medierna"

Här följer ett utdrag från Jan Schermans debattartikel:


" När nu Stefan Persson lovordar H&M:s öppenhet är det relevant att notera att han konsekvent avböjt att medverka i "Kalla fakta". Fakta är vidare att Persson i ett mindre lågmält tonläge. kallade upp ansvarig för programmet, Jonas Gummesson, till sitt kontor för ett så kallat bakgrundssamtal som blev en regelrätt utskällning där han bland annat helt grundlöst påstod att TV4-programmets reportrar anstiftat en strejk på en av textilfabrikerna i Kambodja. I samma stil pratade Persson med Bonniers ordförande Carl Johan Bonnier, TV4:s vd Casten Almqvist och TV4:s styrelseordförande Torsten Larsson."

I en intervju med Resumé berättar Nyhetsbolagets styrelseordförande Jan Scherman om varför han valt att ta en öppen debatt med H&M.

– Jag skriver krönikor i Di var tredje till var fjärde vecka. Yttrandefriheten är en fråga som har engagerat mig så länge jag kan minnas. Jag märkte en flathet i samband med att Mo Yan som hyllar den kinesiska censuren fick Nobelpriset. Jag blev förvånad över Marcus Storch och Per Wästbergs hyllningar, att ingen satte ner foten. Det var därför jag valde att koppla till Stefan Persson och H&M:s påtryckningar. Det var ett sätt att få uppmärksamhet för frågan. Deras agerande liknar Mo Yans inställning till censur, säger Jan Scherman till Resumé

Jan Scherman förklarar varför han väljer att kalla Stefan Persson agerande för censur:

– Jag fick information om påtryckningar som inte handlade och kritik eller faktafel. Påtryckningarna hamnade högst upp i företaget och de försökte påverka programmets infallsvinkel, det är förhandscensur innan programmet var sänt.

Har du varit med om något liknande i din journalistiska karriär?
– Jag har varit med om mycket eftersom jag har behandlat obekväma frågor som journalist. Jag har blivit hotad och fått polisanmälningar emot mig. Det som H&M har gjort nu är ett steg i fel riktning.

Hur ser du på att Stefan Persson nobbat intervju med Kalla Fakta?
– Att de inte ställer upp på en intervju är en konstig form av öppenhet. En annan aspekt som jag är kritisk till är att H&M-ledningen verkar ha en motorväg in till Bonnier.

Hur tror du att diskussionen kommer att leva vidare?
– Det får vi se. Att jag väljer att prata om det här handlar inte om en stingslighet som journalist. Det är precis som jag skriver en "pampklassiker". Makten har inte hängt med i utvecklingen, det var länge sedan vi lämnade brukspatronsamhället.

Har du själv varit i kontakt med Stefan Persson?
– Nej jag har talat via medier. Jag har inget mer att säga honom.

Ser du någon risk med dina inlägg i den här debatten?
– Nej, det gör jag inte. Det finns många konstiga diskussioner om tystnadens diplomati. Journalistisk tystnad har aldrig varit någonting positivt, det har alltid varit tvärtom. Journalistiken måste få försvara sig.

Jan Scherman passar också på att hylla redaktionens beslut att sända den otvättade versionen:

– Jag tycker redaktionen har visat styrka som valde att sända det program som man ville sända.

Hur ser du på anmälan till Granskningsnämnden?
– Det är intressant eftersom anmälan inte avser publicerat material, utan ett material som kommer att sändas. På vilka grunder ska nämnden då bedöma ärendet? Det är som om jag anmälde alla Aktuelltprogram för 2013 eftersom jag misstänkte att de någon gång skulle bryta mot regler för partiskhet.

Vad har du fått för reaktioner?
– Det har varit väldigt mycket reaktioner. Jag är väldigt glad att det blivit en diskussion, det var mitt syfte. Jag brinner för yttrandefriheten och även om alla inte sett positivt på Kalla Faktas granskning så har det blivit en debatt.

Striden mellan TV4 och H&M tog sin början 24 oktober när Kalla Fakta sände ett reportage från fabriker i Kambodja där sömmerskor enligt uppgift fick tre kronor i timman för att sy H&M-kläder.

H&M gick ut till motangrepp samma dag programmet skulle sändas och koncernchefen Karl-Johan Persson följde upp med debattartikel i Expressen.

Men redan på H&M:s bolagsstämma i slutet av september råkade Kalla Faktas reporter Jonas Alsgren i gräl inför öppen ridå med H&M-ledningen, som vägrade ställa upp på en intervju. TV4 beslöt följa upp programmet, som väckte stor uppmärksamhet.

Resumé har talat med Carl-Johan Bonnier. Han bekräftar att han har träffat Stefan Persson, men vill inte kommentera saken.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.