Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Schermans strategi: fler kanaler, fler plattformar, fler länder

Publicerad: 11 maj 2010, 08:04

Bonnier säljer en tredjedel av Schermans kronjuvel Canal plus till Telenor och får lite rättigheter till dansk fotboll. Men framför allt får de 787 miljoner kronor kontant som det toppbelånade Bonnier behöver om TV4 ska hävda sig mot MTG i striden om rättigheter för den nordiska marknaden. Det skriver Resumés Leif Holmkvist i en analys av affären.


Ämnen i artikeln:

Canal PlusTelenorTV4

Resumés Leif Holmkvist.

I går samlade Canal plus ihop sina rättigheter i en fotbolls- och en hockeykanal för att kunna matcha Viasat. Men dagens affär kompenserar inte på långt när förlusten av Premier League till Viasat. Det stärker däremot kassan inför nya rättighetsfajter, till exempel om Champions League som är till salu inom två år.

Strategiskt är Bonnier och Telenor goda vänner sedan länge och möjligen blir det lite svårare för MTG att genomföra den ”eviga” strukturaffären genom att köpa Canal Digital från Telenor. MTG har råd, men Canal Digital integreras alltmer i Telenors triple-play-erbjudande.

Telenor är en jätte på distribution i Norge, ungefär som Telia, Comhem och Teracom sammanslaget. TV4-gruppen saknar egen distribution, men får en stark partner på flera nya plattformar i ett antal länder när tv och internet integreras. Nackdelen är relationerna med andra aktörer kompliceras av att krypa under täcket med en stor spelare.

Telenors medie-vd Erik Nord kallar affären en ”perfect match” för att utveckla Canal plus. För Jan Scherman är den ett försök att få tredje delen av sin strategi på plats: fler kanaler, fler plattformar, fler länder.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Canal PlusTelenorTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.