Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Schermans supermåndag

Publicerad: 23 mars 2009, 15:06

I går framförde han åsikter om partierna borde köpa reklam i egna kanalen. Idag bloggar han om att LO saknar politisk trovärdighet. Det var länge sedan TV4:s vd Jan Scherman var så synlig i debatten. – Vi har aldrig haft så många nya kunder, passar han också på att påminna marknaden om.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Jan Scherman rivstarar veckan, skriver Peter Willebrand i en kommentar. Foto: Hanna Teleman

En ny vår som lobbyist?
TV4:s vd Jan Scherman har skapat mängder av rubriker de senaste dagarna.
Anledningen är bland annat genomslaget efter utspelet om att de politiska partierna borde köpa reklamtid.
Scherman och TV4 har med sitt utspel lyckats få upp hela reklamfrågan på den politiska agendan.
I dag har även tidningen Riksdag & Departement TV4:s remissvar om reklam för öl och vin som sin huvudnyhet. TV4 efterlyser inte oväntat en liberalare lagstiftning för svenska tv-medier.

Men det är inte hans enda medieplattform den här veckan. Jan Scherman är även veckans direktörsbloggare på Va.se.  Kanske som en del i Bonniers nya cross promotion-strategi.
Han bekänner direkt att han ”extra sugen” på att jobba denna måndag och berättar samtidig att han redan före lunch hunnit belöna sig själv med en kanelbulle för att fira kanalens tittarframgångar i helgen.
Jan Scherman utvecklar åter sin syn på partiernas inställning till reklam och liknar bland annat Miljöpartiets inställning som ett utslag av folkförakt.
”Varför skulle tv-tittarna inte kunna läsa den politiska reklamen, när de tydligen klarar partiernas tidningsannonser, bioreklam, affischer på stan och internetreklam?”, frågar han sig konspirationsretoriskt.
Han lyfter även fram den svenska traditionen med svenska filmregissörer som växlat storfilmer med reklamjobb.

Scherman passar också på att ifrågasätta marknadens förmåga att reglera sig själv när girigheten tillåts släppas fritt. Sina vana trogen ger han också analytikerkåren en känga: ”Noll trovärdighet!”, summerar han deras kompetens.
Jan Scherman kastar sig också in i eftermälet till pensionsskandalerna i AMF och AFA. Han konstaterar att LO:s styrelseföreträdare klarat sig relativt lätt undan kritiken: ”När LO i fortsättningen rasar mot bonusar och höga löner så har det också - noll trovärdighet, för lång, lång tid framåt. I alla fall för mig.”, skriver han.

Vem vet. Det kanske LO kan råda bot på med lite politisk reklam i TV4.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.