Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 25 januari 2012, 14:32
Kontoret med Henrik Dorsin i rollen som Solsidan-karaktären Ove Sundberg har premiär i februari och nu kan Resumé berätta att huvudsponsorplatserna var slutsålda redan i oktober.
Kontoret med Solsidan-karaktären tillika Sveriges kanske snålaste man, Ove Sundberg, har TV4-premiär den 12 februari. Resumé kan berätta att paketen för huvudsponsorerna sålt slut redan i oktober. Proffice, Unionen, Nibe Värmepumpar och Bet365 går in med miljonbelopp som huvudsponsorer.
– Det har helt klart varit en stor efterfrågan på formatet. Många har visat nyfikenhet kring det här med att Solsidan-karaktären Ove Sundberg får en egen tv-serie, säger John Sjölund, försäljningschef för Koncept på TV4.
Proffice, Unionen, Nibe Värmepumpar och Bet365 är alltså de bolag har köpt in sig som huvudsponsorer.
Varje sponsor i kvartetten går in med miljonbelopp och då är inte tu tal om någon produktplacering. Exakt hur mycket sponsorerna går in med vill dock inte John Sjölund gå in på.
Han vill heller inte gå in på hur mycket TV4 får in sammanlagt i sponsorskap:
– Jag vill inte säga några siffror, men det rör sig om miljonbelopp per sponsor, säger han.
I den summan ingår dels att sponsorn får en billboard i rutan, dels olika former av webbaktiveringar på TV4 Play.
Är ni förvånade över att det gick så bra att sälja sponsorplatserna?
– Det brukar alltid finnas viss osäkerhet kring ett nytt format, men i det här fallet hade vi stora förhoppningar om att formatet skulle vara populärt. Men det är ovanligt att vi säljer alla sponsorskap så långt innan en premiär, säger John Sjölund.
Hur pass ovanligt är det?
– Jag har jobbat på TV4 i nio år snart, varav de sista fem inom Koncept och det har aldrig hänt under den perioden, säger John Sjölund.
Kontoret handlar om Ove Sundbergs liv som chef för Svensk Kontorshygien. Formatet har hämtat idéer från världssuccén The Office med Ricky Gervais i rollen som en minst sagt ovanlig chef.
Kontoret körs i åtta 30-minutersavsnitt, men en nyhet är också att serien har producerat så kallade webbisoder på 5-8 minuter vardera. Det hela rör sig om unikt skrivna episoder som handlar om personerna på kontoret – fast i deras hemmiljö:
– Även här läggs sponsorerna innan programmen startar, säger John Sjölund.
Ove Sundberg är känd för att vara otroligt snål. Är han lika snål i rollen som vd då det inte rör hans egna pengar?
– Haha, ja det får vi väl se. Men jag kan väl säga att vissa scener går så långt så att man nästan sitter och skruvar sig i soffan, säger John Sjölund.
Karl-Johan Byttner