Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Snart kan Varan-TV vara tillbaka: ”Absolut roligaste vi har gjort”

Publicerad: 4 September 2020, 09:57

Varan-TV lockade storpublik i SVT under två säsonger i slutet av 1990-talet. Nu kan en Kickstarter-kampanj som samlat in nära miljonen på bara några timmar leda till en nysatsning från humorgruppen. ”Vi vet att det kommer att bli skoj”, säger Erik Sidung med en bakgrund på TV4 som ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Humor

SVT-klassikern Varan-tv är på god väg att komma tillbaka. I en ny Kickstarter-kampanj ville humorgruppen ta reda på hur mycket publiken saknar dem. Mycket, skulle det visa sig. Klockan 11.30 på fredagen. Fyra och en halv timme efter att insamlingen startade är kampanjen snart uppe i 800 000 kronor. De som donerar pengar får merchandise kopplade till Varan-TV:s karaktärer.

I ett öppet brev till fansen skriver de sju medlemmarna i Varanteatern.

” Nästintill dagligen stoppas vi på stan för att växla några ord om Chris de Köks recept, Farbror Vattenmelons matematikkunskaper eller ET:s sexualvanor. Det har fått oss att tänka till. Med tanke på att ni är så pass många som fortfarande verkar gilla oss kanske har vi en skyldighet att åtminstone försöka göra en serie till.

Men att försöka sälja in Varan-TV till en tevekanal eller en strömningstjänst idag vore dödsdömt. Varan-TV byggde på att vi gjorde precis vad vi kände för, utan någon som helst tanke på vad tevetittaren skulle tycka. Då blev det uppenbarligen ganska kul för er. Därav denna Kickstarter-kampanj.”

Bakom pr-arbetet ligger duon SidungWitkowski, Janina Witkowski och Erik Sidung.

– Vi har jobbat med David Wiberg tidigare och han hörde av sig förra hösten och berättade om idén. Varan-TV var det bästa jag visste som tonåring, så det var inte svårt att tacka ja, säger Erik Sidung med en bakgrund som presschef och producent på TV4-Gruppen.  

Kampanjen var tänkt att lanseras under våren, sen kom coronautbrottet. I morse klockan 7.00 gick insamlingen igång på Kickstarter och börjades snabbt spridas via sociala medier. Redan 8.45 var första delmålet på 300 000 kronor uppnått. 

Att Varan-TV uppmärksammades i SVT:s Morgonstudion gjorde sitt och enligt Erik Sidung kommer mer riksmedia under dagen

– Vi vet att det kommer att bli skoj och hur storskaligt det kommer bli, avgörs helt av hur mycket pengar vi samlar in.

När Varan-TV sändes i två säsonger på SVT i slutet av 1990-talet slog den ironiska humorn i taket, men trots att det har gått över 20 år sedan humorserien sändes finns fansen uppenbarligen kvar. I nästan ett år har Janina Witkowski och Erik Sidung jobbat med att bygga upp humorgruppens kanaler på sociala medier. När kampanjen väl lanserades var det inte så svårt att mobilisera dem. 

– Vi har agerat byrå kan man säga och kommer att hjälpa dem med kommunikationen framåt

Duon har tidigare gjort uppdrag för bland annat Kronprinsparets stiftelse och deras organisation Generation Pep och Piratförlaget. 

Insamlingen för Varan TV-serien kommer att pågå under en månad.

– Det här är absolut det roligaste vi har gjort. Det återstår att se hur stort det kommer att bli, men som det ser ut nu kan det bli större än vad vi hade förväntat oss. Visionen är en riktig humorserie. 

Går den upp på en egen plattform eller kommer den att pitchas in?
– Det är en fråga vi lämnar öppen, men det ser lovande ut. 

Vem är din favoritkaraktär?
– Ted Borg, egyptologen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Humor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.