Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Solsidan-effekten

Publicerad: 21 oktober 2010, 13:28

Succén för ”Solsidan” har ökat kanalernas intresse för svenska välproducerade humorserier radikalt. Resume.se kan avslöja att ”Solsidans” produktionsbolag Jarowskij fått uppdraget att göra två nya dramakomediserier för två tv-kanaler.


Ämnen i artikeln:

SolsidanTV4FLXJarowskij

Solsidan-gänget. Foto: TV4.

Tv-kanalernas programbudgetar har ökat – och intresset för humorproduktioner är på kraftigt uppåtgående efter framgångarna för TV4:s ”Solsidan”, som producerats av Jarowskij i samarbete med FLX.

Inspelningarna för säsong två av ”Solsidan” har pågått under hösten – och nu är det klart att Jarowskij ska spela in två nya humorserier på uppdrag av två skilda tv-kanaler.

Pontus Edgren, vd för Zodiak-ägda Jarowskij, vill varken avslöja närmare detaljer om serierna eller vilka tv-kanaler som ska sända dem, men han säger:

– De två nya humorserierna som vi ska göra ska sannolikt spelas in nästa år – de är i princip i samma storlek, kanske något mindre än ”Solsidan” – men ändå stora produktioner för att vara humorproduktioner, säger Pontus Edgren till Resume.se.

Trenden är tydlig, menar han:

– Vi ser konkret att flera svenska kanaler plötsligt visat intresse för dramakomedier och komediserier. Det finns en stor efterfrågan och kanalerna ökar sina humorslotar. Det är roligt för tittarna och produktionsbolagen.

– Med ”Solsidan” gick det att nå även en lite yngre målgrupp, tidigare serier har tenderat att gå lite äldre i målgrupperna, som ”Svensson Svensson”. Solsidan har visat att det går att göra svenska välproducerade komediserier som når både unga och äldre. Det är en ny insikt, att det med rätt idé, manus och rätt sammanhang går att nå alla, säger Pontus Edgren.

Enligt Pontus Edgren sker satsningarna på humorserierna inte direkt på bekostnad av något annat i humorgenren.

– Programbudgeterna har ökat och där har humorn fått en stor plats med nya humorserier. Men inom humorområdet finns det fortfarande även plats för sketchprogram och panelhumorprogram. Det är mer att humormarknaden växer och äter av andra tv-genrer.

Samarbetar ni med Felix Herngrens bolag FLX även när det gäller de nya humorserierna ni ska göra?

– Nej. det är bara vi som producerar dem.

Extra kul att spela in de här serierna?
– Ja, våra medarbetare tycker att det är väldigt kul. Det finns ett stort intresse från kreatörer att jobba med den här typen av serier och det är stora produktioner.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

SolsidanTV4FLXJarowskij

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.