Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Solsidan ökar på nätet när tittandet minskar på tv

Publicerad: 4 december 2013, 13:23

Solsidan-gänget

Foto: Pressbild TV4

Tittarsiffrorna för TV4:s Solsidan ökar på nätet i år jämfört med fjolårssäsongen. Samtidigt minskar Solsidan-tittandet på tv, det visar en sammanställning från MMS.


Ämnen i artikeln:

MMSSolsidanTV4

– Vi ser ett minskat tittande på Solsidan på traditionell TV, jämfört med seriens första halva förra året. Men vi ser också en ökning av tittandet på nätet, säger Magnus Anshelm VD på MMS, som mäter både traditionellt TV-tittande och tittandet via internet i ett pressmeddelande.

I en jämförelse mellan de fem första Solsidan-avsnitten i år och de fem första avsnitten förra säsongen, har webbtv-tittandet ökat med 26 procent.

Antalet startade strömmar var i genomsnitt 257 000 per avsnitt förra året och 323 000 under årets säsong. Siffrorna gäller tittandet under den dag avsnittet publicerades och de följande sju dagarna. I mätningen för 2013 tillkommer webbtittandet via mobilappar, vilket inte mättes 2012. Detta bidrar till en del av ökningen.

För tittandet på Solsidan via traditionellt tv har däremot den genomsnittliga publikstorleken (rating) per avsnitt minskat med 13 procent jämfört med fjolårssäsongens första halva. Trots minskningen är tittandet via tv fortfarande betydligt högre än via TV4 Play.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MMSSolsidanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.